Analýza: čínská letadlovka Type 004 nahradí americkou Gerald R. Ford

Analýza, zda by mohla budoucí čínská Type 004 nahradit americkou USS Gerald R. Ford jako nejsilnější letadlovou loď na světě

Čínská letadlová loď s jaderným pohonem by mohla být větší než ta americká. Jestli bude také lepší, však záleží na technologiích a výcviku.

Letadlová loď USS Gerald R. Ford v Atlantiku i Zdroj fotografie: Námořnictvo Spojených států amerických
                   

Na současných oceánech jednoznačně dominuje americké námořnictvo, protože je zejména schopné se opřít o 11 velkých, jadernou energií poháněných letadlových lodí, čemuž se nemůže nikdo rovnat. Obdobné plavidlo s jaderným pohonem typu CATOBAR má už jenom Francie, ale pouze jediné a menší – do budoucna má však veliké ambice Čína se svou letadlovou lodí označovanou jako Type 004. Ta by mohla v mnoha parametrech dokonce překonat nejnovější americké letadlové lodě, i když se neví, kdy bude hotová a připravená k nasazení.

Výtlakem může být Type 004 větší

O čínské letadlové lodi Type 004 je dostupných pouze málo informací, vycházet lze tedy pouze z Čínou zveřejněných údajů nebo analýz satelitních snímků ze stavby plavidla. Wikipedia uvádí, že by měl mít čínský nosič výtlak 110 000 tun, ale některé zdroje dokonce odhadují ještě o něco více. To by znamenalo, že by velikostí překonával nejmodernější americké letadlové lodě třídy Gerald R. Ford s výtlakem 100 000 tun, udává Naval-Technology.

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastnit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Plavidla by byla nejspíše podobně dlouhá – Gerald R. Ford má na délku 333 m, u čínského se ještě neví. Hodně by však záleželo na počtu nesených letadel – americká loď jich zvládne více než 75, pravděpodobně ale ne více než 90, kdežto u čínské lodi je údaj neznámý. Ale vzhledem k většímu výtlaku a asi i šířce by mohla mít hangáry o něco prostornější, takže by letounů a vrtulníků mohlo být až 100. Teoreticky by tak mohla americký protějšek překonat.

I kapacita lodí bude hodně podobná

Krom toho, kolik je na letadlové lodi letadel, záleží také na tom, kolik jich za den dokáže odbavit. U Gerald R. Ford to je až 270 strojů díky 4 elektromagnetickým katapultům, a analýza záběrů ze stavby plavidla Type 004 naznačuje, že i ono by mělo mít čtveřici katapultů stejného typu, potvrzuje Twz. V podstatě by to znamenalo, že letecká síla lodí by byla vyrovnaná, limitem by byl právě počet a výkon katapultů. Otázkou samozřejmě zůstává, zda ty čínské nebudou horší, nebo naopak lepší než americké, v tuto chvíli to ale nelze ani odhadovat.

Čínský letoun Shenyang J-35A

Čínský Shenyang J-35 bude druhou čínskou protiváhou F-35. Zaujmout může i tam, kde Američané zájem nemají

Co nakonec bude v souboji lodí, jako je Gerald R. Ford a Type 004, rozhodovat, bude kvalita letadel a výcvik pilotů. Z bojových strojů spoléhá americké námořnictvo na Boeing F/A-18E/F Super Hornet a Lockheed Martin F-35C Lightning II, kdežto Čína na Shenyang J-15 Flying Shark a Shenyang J-35. Lze předpokládat, že letadla budou srovnatelná, takže rozhodne kvalita výcviku. V americký prospěch hrají desetiletí zkušeností s provozováním letadlových nosičů, zatímco Čína má jenom 3 menší letadlové lodě a z toho pouze jedinou s katapulty.

USS Gerald R. Ford při manévrech

Jak podle vás změní poměr sil čínská letadlová loď Type 004 s jaderným pohonem?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články
TOPlist