Česká armáda obdržela podle smlouvy z roku 2020 několik nových cisternových automobilů, které budou sloužit na leteckých základnách.
Letecké základny Vzdušných sil Armády České republiky tento rok získávají nová cisternová vozidla a návěsové soupravy. Jejich úkolem bude doplňování paliva pro leteckou techniku české armády i aliančních spojenců. Tato vozidla byla smluvně přijata už v roce 2020, kdy náměstek pro řízení sekce vyzbrojování a akvizic Ministerstva obrany Lubor Koudelka svým podpisem potvrdil objednávku 7 cisteren a dvou cisternových návěsů.
Armáda přijímá nová vozidla na letecké základny
Celková cena za tuto techniku představovala 252 milionů korun a o její dodání se postará státní podnik VOP CZ, s. p. Do armádních sil tedy přibyde dohromady 7 cisteren CAPL-16M1 s podvozkem od automobilu TATRA 815-7 a pohonem všech 8 kol. Do nádrže tohoto vozu se vejde 16 000 litrů leteckého paliva a průtok při plnění dosahuje 800 litrů za minutu.
O výrobu se stará společnost Kobit, spol. s. r. o.
Součástí smlouvy jsou také dva cisternové návěsy CNS s tahačem umístěným na podvozku vozidla Tatra 815-7 s pohonem 6×6. Každá návěsová souprava má kapacitu až 34 000 litrů leteckého paliva. Návěsy i jejich nástavby se vyrábí ve společnosti Kobit, spol. s.r.o. Ministerstvo si od nákupu této techniky slibuje zajištění včasné přepravy, doplňování a také skladování pohonných hmot jak v České republice, tak i v případě nouze v rámci akcí ve spolupráci s NATO.
Nové stroje by měly zvýšit bezpečnost a ekologičnost
Kromě těchto výhod by měly nové cisterny a návěsy také zvýšit bezpečnost, ekologičnost, plynulost provozu letecké techniky a hospodárnost. Cílem je také snížit logistické zabezpečení a náklady na provoz a interoperabilitu. Díky výborné technologii podvozků od Tatry mohou cisterny převážet a doplňovat palivo i na méně přístupných místech, jako jsou například polní letiště nebo různé louky.
Nejprve se z nového vozidla těšily v Praze-Kbelích
Nové cisterny se přidají k současně používaným vozidlům T 148 CAPL-15, 17 a modernějším Tatrám T 815, které mají podvozky s pohonem 4×4 a 6×6. Prvního moderního stroje se dočkali v Praze-Kbelích, kam zamířila cisterna CAPL-16M1 a návěs CNS s tahačem. Později by sem měla být umístěna ještě jedna cisterna i se soupravou CNS. Dva modely šly už v červenci do Čáslavi a stejný počet byl umístěn také do Náměště nad Oslavou, kam se v budoucnu dostane ještě jeden.