NÁZOR: Také pozemní roboti jsou nevyhnutelnou budoucností armád, a jihokorejský Arion-SMET by měl autonomně zvládat hned celou řadu úkolů.
Při svých misích potřebují pěší jednotky velké množství zásob, munice a dalšího vybavení, a i když jsou vojáci trénovaní, unesou toho pouze omezené množství. Jedním ze způsobů, jak se armády snaží problém řešit, jsou autonomní robotická vozidla , která dokáží vojáky doprovázet v různých podmínkách a s nákladem jim pomoci. Konstruktéři se přitom potýkají s mnoha překážkami – takové vozidlo musí být totiž spolehlivé a zároveň zvládat složitý terén. Příspěvkem do skupiny těchto robotických strojů je i jihokorejský Arion-SMET.
Arion-SMET zvládne až 100km cestu
Podle Defence Blog je Arion-SMET vozidlo o hmotnosti 2 tun umístěné na podvozku 6×6 a jeho délka činí 2,95 metrů, zatímco šířka 1,5 metru. Má elektrický pohon a na silnici dosáhne rychlosti až 43 km/h, na nezpevněných cestách pak 34 km/h. Jako plně dobité urazí vzdálenost zhruba 100 kilometrů, což záleží na jeho zatížení a náročnosti terénu.
The 6×6 Arion-SMET unmanned ground vehicle (UGV) developed by Hanwha Defense has been chosen for joining the U.S. military’s field tests under the Department of Defense’s Foreign Comparative Testing (FCT) program. https://t.co/IyS2OM7FGl pic.twitter.com/hTQE3A0zFa
— Junsupreme (@RyszardJonski) October 12, 2022
Vozidlo je určeno hlavně k převážení nákladu, na jeho korbu mohou vojáci naložit až 550 kilogramů různých zásob a vybavení. Využito by však mohlo být i jako vozidlo, na které bude možné možné naložit raněné vojáky a transportovat je do bezpečí, a stejně tak v roli dohledových strojů – v tomto případě by pravděpodobně byl robotický Arion-SMET vybaveny nějakými kamerami a senzory, možná i výzbrojí – na prezentačních materiálech je osazen kulometem. V případě nebezpečné zóny by nasazení takového vozidla šetřilo životy vojáků.
Problémem je terén a schopnosti stroje
Ačkoliv se zdá být konstrukce takového vozidla velmi jednoduchá, opak je pravdou. Musí být totiž postavené tak, aby zvládalo i velmi náročný terén, v němž budou jednotky působit, a druhým důležitým aspektem je vyspělost jeho autonomního systému. Musí umět reagovat i na neobvyklé situace, vyhýbat se různým překážkám, volit nejlepší cestu a přesně plnit úkoly zadané obsluhou, aniž ho musela nějak významně hlídat.
Jihokorejské vozidlo Arion-SMET už na podzim rou 2022 z tohoto důvodu testovala dle Korea Times americká armáda na základně Camp Humphreys v Pchjongtcheku, a testy s ním provádí i námořní pěchota. Pokud se ukáže jako schopné, nelze vyloučit, že by se mohlo objevit i ve výzbroji některých zemí NATO. Jižní Korea je čím dál častějším dodavatelem zbrojních technologií nejen do evropských zemí a její systémy jsou hodnoceny velmi pozitivně.