Armádní vozidla, která stojí méně než nový automobil

Některá armádní vozidla si mohou koupit běžní občané. A i když jsou některá velmi vzácná, nestojí více než nový automobil.

i Zdroj fotografie: Depositphotos
                   

Pokud hledáte nové terénní vozidlo, s nímž si užijete spoustu zábavy, můžete zvážit třeba armádní tank. Odolný rám, výkonný motor, propracované odpružení a další vychytávky, které jsou nedílnou součástí každého terénního vozu dnešní doby. To všechno je součástí armádních vozidel, která si nyní můžete koupit, aniž byste zaplatili balík peněž. S tanky se nemusíte bát, že někde zapadnete, byly totiž navrženy pro překonávání příkopů a těžkých terénů za války.

FV101 Scorpion

Toto pásové obrněné bojové a průzkumné vozidlo vzniklo ve Velké Británii, která ho poslala do boje s kanónem ráže 76 mm, kdežto pohon zajištoval benzínový motor o obsahu 4,2 l a výkonu 190 koňských sil (140 kW). Jeho maximální dojezd je 644 km a po silnici může jet s hmotností 8 tun rychlostí až 80 km/h, přičemž pojme tříčlennou vojenskou posádku. Nejvíce těchto tanků používá Belgie, Indonésie, Venezuela a Filipíny.

iZdroj fotografie: Depositpohotos

Tank T-55

Jedná se o sovětský tank vyvinutý ve 40. letech jako náhrada za legendární T-34, který se setkával s Tigerem a mnoha dalšími tanky za druhé světové války. Vozidlo je méně zranitelné díky nízké siluetě a jeho pancíř má sílu 120 až 200 mm. Jeho velkou výhodou je, že se může bez přípravy brodit v hloubce 1,4 m.

iZdroj fotografie: Depositphotos

Nevýhodou je omezený prostor, který má posádka. Případný zásah by mohl vyřadit většinu členů, protože sedí všichni v jedné řadě. Jeho vodou chlazený dvanáctiválcový motor mu poskytuje sílu 581 koní (427 kW) a dosahuje maximální rychlosti 41 km/h s dojezdem 400 až 500 km bez přídavných nádrží.

BTR-60

Toto osmikolové obojživelné obrněné vozidlo bylo sériově vyráběno od roku 1959 a nejvíce využívala BTR-60 sovětská armáda, ačkoliv se objevilo i v několika dalších zemích Varšavské smlouvy. Vojáci mu říkali rakev, protože měl velmi slabé pancéřování a raději jezdili na střeše než uvnitř.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Jedna z verzí tohoto vozidla, konkrétně BTR-60PB.

Poháněly ho dva šestiválcové benzínové motory, každý o výkonu 90 koní (66 kW), které vyvinuly maximální rychlost 80 km/h. I díky dojezdu až 500 km a relativně dobré spotřebě se používá dodnes; pancíř má však stále poměrně slabý.

Tatra ShKH VZ.77

Československá samohybná kanónová houfnice ráže 152 mm a max. dostřelem až 20 km vznikla v roce 1976. Má pohon na všech 8 kol a celkem jich bylo vyrobeno 672 kusů, přepravovat přitom může pětičlennou posádku a její hmotnost je 29 tun. Pohání ji motor o výkonu 360 koní (264 kW), který vyvine maximální rychlost je 80 km/h a dojede na jedno natankování vzdálenost 740 km. Tatra ShKH VZ.77 dokáže přebrodit vodu hlubokou do 140 cm a používá se dodnes.

2K12 Kub SAM

Na rozdíl od ostatních obrněných vozidel je 2K12 Kub pozemní samohybný taktický protiletadlový raketový komplet navržený spíše pro boj s příchozími nepřátelskými letadly než pro bitvy s pozemními silami. V roce 1967 vstoupil do služby sovětské armády jako další generace systémů SAM a byl schopný nést a vypustit protiletadlové rakety krátkého doletu rychlostí 420 až 600 m/s. Postupně byl zavlečen také do ostatních zemí východního bloku, včetně ČR.

Většinu z těchto tanků a vozidel lze sehnat pod 19 000 €, což je v přepočtu asi 0,5 milionu Kč.

Zdroj: Hotcars

Diskuze Vstoupit do diskuze
125 lidí právě čte
Zobrazit další články