Ruský „jaderný vlak”, který byl poslední dobou hojně medializován, zřejmě vezl posily na frontu. Včetně tohoto moderního stroje.
Moderní ozbrojené síly se neobejdou bez vozidel typu MRAP, která v sobě kombinují schopnosti terénních nákladních automobilů a obrněných vozů. Na různých místech světa jich vznikla celá řada, výjimkou není ani Rusko. Mezi jeho nejpokročilejší vozidla tohoto typu patří automobil označovaný jako BPM-97 (Bojevaja Pograníčnaja Mašína). Zajímavá je i rozličná výzbroj, jež se na něho v různých verzích montuje.
Vývoj iniciovali pohraničníci
Vývoj vozidla začal na konci 90. let. Iniciátorem nebyla ruská armáda, ale pohraniční stráž. Ta potřebovala nahradit své zastaralé vozy Gaz-66 pocházející ještě z období SSSR. Chtěla terénní vůz, jenž by dokázal přepravit více osob a zvládal i extrémní podmínky, se kterými by se mohl na dlouhých ruských hranicích setkat. Přála si také vůz obrněný, aby bylo osazenstvo chráněno nejen proti palbě ručních zbraní, ale například i proti minám.
Práce se ujal výrobce automobilů KamAZ, který využil běžný podvozek nákladního automobilu KamAZ 4326 4×4, mimo jiné dokonale prověřený (ve speciální úpravě) při soutěžích Paříž–Dakar. Na něho osadil pancéřovou nástavbu z hliníkové slitiny. Vytvořil tak relativně levný a přitom schopný produkt. Jelikož bylo financování ze strany státu pozastaveno, mohla tyto automobily firma prodávat i do civilního sektoru.
Začaly se tak používat například pro převoz cenných zásilek nebo jiný eskort. Později vozidla koupil i Ázerbájdžán a Kazachstán. Finální výroba vozidla armádní verze, která se liší od předchozí pancéřovou „roletou” na čelním skle, jinak řešeným přívodem vzduchu k motoru i do bojového prostoru a speciálními filtry na tomto přívodu, nazývané KamAZ 43269 „Vystrel”, stále pokračuje v závodě JSC „Remdizel” ve městě Náberežnyje Čelny.
Tam je integrována pancéřová karoserie s podvozkem dodaného nákladního automobilu KamAZ 4326. Také zde se začala vyrábět a dodávat od roku cca 2009 zvětšená verze tohoto automobilu, nazývaná SBA-60K2 Bulat, což není nic jiného než stejná, jen prodloužená pancéřová nástavba spojená s automobilem KaMAZ 43269 ve verzi 6×6.
Uvnitř BMP-97 je místo až pro 12 vojáků
Jak je psáno výše, pro účely armády bylo obrněné vozidlo upraveno a dostalo nový název KamAZ-43269 Vystrel. Je 5,3 metru dlouhé a 1,9 metru široké. Má hmotnost 10,1 tuny, ale může se měnit dle osazené výzbroje. Osádku tvoří dva vojáci, řidič a velitel vozu, v zadní části vozidla je prostor pro 10 cestujících. Jsou chráněni v horní části korby proti střelám až do ráže 12,7 milimetru při střelbě ze vzdálenosti cca 300 metrů.
Spodní část chrání proti střelbě z ostřelovačské pušky Dragunov SVD 7,62 x 54mmR a údajně i proti střele typu 7N14 ze vzdálenosti střelby dokonce jen 30 m. Vozidlo dosahuje rychlosti 90 kilometrů v hodině a dojede do vzdálenosti tisíc kilometrů. V Ruské armádě je dnes nejvíce rozšířené v protiteroristických jednotkách všech divizí strategických raketových sil Ruska, kde ho používají už od roku 2013.
Armádní verze bývají pochopitelně vyzbrojeny. Nejčastěji jde o střeleckou věž z obrněného transportéru BTR-80A, která integruje střešní kulomety ráže 7,62 nebo 12,7 milimetru. Ale nově se třeba na Ukrajině objevilo vozidlo, jež je osazeno věží s rychlopalným dělem ráže 30 milimetrů. To již dává vozu velikou palebnou sílu. Jde ve výzbroji jednotek ruské armády o novou konstrukci a podle všeho takových vozidel existuje jen hrstka.
Ovšem v případě přímého útočného a kontaktního nasazení na frontě toto vozidlo spíše bude dělat lákavý cíl. Vozidlo „Vystrel” není totiž k této bojové činnosti primárně určeno, a proto nemá příliš silný pancíř. Když velitelé takovéto vozidlo s jeho posádkou pošlou nerozumně do útoku, činí taková úloha na moderním „horkém” bojišti posádku eufemisticky řečeno „velmi zranitelnou”.