Ukrajinský transportér vypadá podobně jako sovětské či ruské protějšky, ale v některých zásadních směrech je odlišný a více se blíží moderním západním strojům.
Obrněné transportéry patří k důležitým prostředkům, bez nichž se dnes pěchota téměř neobejde, i když slouží i v mnoha jiných úlohách, než jenom k její přepravě. Armádní Zpravodaj upozorňuje, že se ukrajinským konstruktérům podařilo sestrojit moderní BTR-4 Bucephalus, který může vizuálně vypadat jako transportér sovětské, či později ruské řady BTR. V řadě ohledů ho však předčí, a to včetně moderního ruského transportéru BTR-82A.
BTR-4 se může postavit i tankům
Prototyp ukrajinského transportéru BTR-4 byl poprvé představen v roce 2006, uvádí Wikipedia, a později si ho jako dokončený produkt objednala irácká armáda, ale kvůli problémům z nich nakonec část skončila ve výzbroji ukrajinských ozbrojených sil. Jde o osmikolový transportér připomínající sovětskou řadu BTR, od níž se však liší i odstraněním jedné ze slabin, kterou má i ruský BTR-82A, a to výstupem vojáků v zadní části vozidla, nikoliv do strany.
Ukrajinský transportér může být vyzbrojen celou řadou zbraní, ovšem v základní verzi je vybaven věží s rychlopalným kanonem ráže 30 milimetrů, uvádí ArmyRecognition. To je výzbroj srovnatelná s BTR-82A, který disponuje kanonem stejné ráže, uvádí Army-Technology, ovšem ten ukrajinský má i odpalovač protitankových řízených střel Barier s dosahem až 5 kilometrů. U ruského však typ této výzbroje chybí a nemůže se tedy tankům postavit.
Ochrana je s BTR-82A přibližně shodná
S délkou 7,87 metrů je BTR-4 o něco málo větší než jeho ruský protějšek, přičemž dosahuje hmotnosti 22,4 tun, takže je i mnohem těžší, neb BRT-82A váží jenom 14,5 tun, uvádí ArmyRecognition. Obě vozidla by měla být papírově schopná odolat palbě z ručních zbraní, dělostřeleckým střepinám a minám, a Armádní Zpravodaj si ověřil, že u BTR-4 přestálo i palbu z těžkého kulometu. Je tedy možné, že by vyšší hmotnost mohla svědčit o větší síle pancíře.
V mnoha jiných parametrech jsou si však vozidla podobná. Mají tříčlennou osádku a v části pro pěchotu místo pro 7 vojáků, i když jak bylo řečeno, u ukrajinského vystupují zadem, ne stranou, což je v bojové zóně bezpečnější, jelikož jsou lépe krytí. Obě vozidla jsou také obojživelná a zvládnou pravděpodobně podobně těžký terén. Ukrajinské s maximální rychlostí 110 km/h je papírově rychlejší, ale otázkou je, zda v praxi takovou rychlost opravdu využije.