Vzácná ruská „transportérová loď“ BTR-90 patří spíše do muzea. Její nasazení na frontě je tak velice zvláštní, ačkoliv má co nabídnout

NÁZOR: Rusko má ve výzbroji nebo zálohách celou řadu obrněných vozidel, z nichž se mnohá nikdy nedostala do výroby. A přesto některé z nich nasazuje.

Obrněný transportér BTR-90 i Zdroj fotografie: Vitaly V. Kuzmin / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Sovětský svaz (a později také Rusko) vyvíjelo hned celou řadu obrněných vozidel, neboť byla strategie jeho armády vždy založena na silných obrněných jednotkách. Mezi nimi byly pochopitelně i obrněné transportéry, ale konkrétně BTR-80 se na konci 80. let 20. století ukazoval jako nevyhovující. Jednou z cest, jak ho nahradit, byla nová, avšak z něj vycházející verze zvaná BTR-90. Nakonec ale vznikla jen v několika kusech, neboť Rusko nakonec dalo při modernizaci ozbrojených přednost BTR-82A; úplný konec to ale pro BTR-90 nebyl.

BTR-90 měla dostat národní garda

Novou verzi obrněného transportéru představilo Rusko v roce 1994, ale její vývoj poznamenal nedostatek peněz, když se rozpadl SSSR. Nakonec tak vzniklo jen několik kusů těchto vozidel, a nikdy se ani nedostala na oficiální seznam výzbroje ruských ozbrojených sil – podle některých informací používá několik kusů jen Národní garda, a to spíše při potlačování vnitřních nepokojů. Jeden z BTR-90 byl však dle Defence-Blog zaznamenán v říjnu 2023 i na Ukrajině, což je velké překvapení, protože byl spíše určen k vystavení v muzeu.

Obrněný transportér BTR-90 zepředu iZdroj fotografie: Vitaly V. Kuzmin / Creative Commons / CC BY-SA
Obrněný transportér BTR-90 zepředu

Oproti předchozím obrněným transportérům Sovětského svazu je BTR-90 o něco delší, měří 8,15 metrů, ale jinak má podobné uspořádání a dokáže i plavat. Lze ho tak vlastně označit za jakousi transportérovou loď. Jeho osádku tvoří 3 vojáci, a protože má stejně jako jiné sovětské a ruské transportéry motor v zadní části, prostor pro výsadek je uprostřed – vejde se do něj 7 plně vyzbrojených vojáků. Toto uspořádání má však nevýhodu, že výsadek nemůže vystupovat z vozidla zezadu, kdy vojáky před nepřátelskou palbou kryje tělo vozidla.

Na silnici je BTR-90 velmi rychlý

Podle MilitaryToday je pak transportér široký činí 3,1 metrů a váží 20,9 tun, přičemž má podvozek 8×8 a jeho motor mu na silnici umožňuje dosahovat rychlosti až 100 km/h při dojezdu 800 kilometrů na jednu nádrž. Rychlost transportéru na vodě je pak 9 km/h. Má přitom o něco silnější pancíř než předchozí BTR-80, odolat by měl střelám do ráže 14,5 milimetrů. Existuje pro něj také reaktivní pancéřování, které odolnost transportéru podstatně zvyšuje.

Rusko na Ukrajinu poslalo nejnovější verzi BMP-1AM. Je to výrazně nebezpečnější bojové vozidlo pěchoty než předchozí BMP-1

Na střeše vozidla je věž stejná jako u bojového vozidla pěchoty BMP-2, tedy osazená dělem ráže 30 mm, které doplňuje koaxiální kulomet. Zpočátku byl na BTR-90 jeden odpalovač protitankových střel 9K113 Konkurs, později pak 4 modernější protitankové střely 9M133 Kornet-E. Existuje navíc i verze s věží z bojového vozidla pěchoty BMP-3. V základu je ale vozidlo vyzbrojeno nízkotlakým kanonem ráže 100 milimetrů a dělem ráže 30 milimetrů.

Proč Rusko posílá na Ukrajinu BTR-90? Chce se ho jenom zbavit a ve výzbroji pak nahradit lepším?

Diskuze Vstoupit do diskuze
80 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články