Na základě zkušeností z praxe prošla francouzská houfnice řadou vylepšení, které ji v některých směrech posouvají. V jiných by však ještě potřebovala posunout.
V Česku patří nepochybně mezi nejznámější francouzské zbraně kolové samohybné houfnice CAESAR. A to hlavně proto, že si je objednala česká armáda. Jejich největším uživatelem je ale armáda francouzská, která se chystá, že do své výzbroje zavede i jejich inovovanou verzi označovanou jako CAESAR MkII. V některých důležitých aspektech se bude od původní zbraně odlišovat a její schopnosti jednoznačně vzrostou.
Dělo zůstane na CAESAR MkII stejné
Na novém modelu houfnice CAESAR zůstane zachované původní dělo, takže půjde o systém ráže 155 milimetrů o délce hlavně 52 ráží, uvádí Army-Technology. Zachována by tak pravděpodobně měla zůstat i rychlost střelby, tedy 3 rány za prvních 15 sekund, případně 6 ran za minutu. Dosah děla je pak 42 km, i když například s přesně naváděnou americkou municí M982 Excalibur je schopné zasáhnout cíle vzdálené kolem 50 km.
The Governments 🇫🇷 and 🇱🇹 have signed a letter of intent for the acquisition of 18 #CAESAR 6×6 MkII at #Eurosatory2022 . pic.twitter.com/BawKjQjbtd
— International Defence Analysis (@Defence_IDA) June 15, 2022
KNDS, pod níž spadá výrobce, tedy společnost Nexter, ve své tiskové zprávě uvádí, že osádka získá pancéřovanou kabinu, která odolá improvizovaným výbušninám a malorážové munici – ta je užívána v útočných puškách. Nový bude i podvozek 6×6 Arquus, který nahradí Renault Sherpa 5, a osazený bude i výkonnějším motorem. Dále zbraň dostane nejmodernější software pro řízení palby a bude připravena na integraci budoucí generace radiostanic NCT-t.
Změny se českého CAESARU netýkají
Nový CEASAR MkII se bude od toho českého lišit modernějším řízením palby, což by logicky mělo zajistit ještě přesnější zasažení cíle. Ostatní změny se těžko posuzují, neb na rozdíl od francouzských houfnic budou ty české umístěné na podvozku Tatra T815-7 8×8, který je jiný než francouzský a rovněž má pancéřovanou kabinu. Navíc uveze zásobu munice na 36 ran, uvádí MilitaryToday, zatímco podvozek 6×6 jen na 18 ran. Zda se u MkII počet změní, není známé.
Přestavba CAESARU údajně vychází ze zkušeností z jeho nasazení hlavně v konfliktech nízké intenzity, k nimž došlo např. v Afghánistánu a v oblasti afrického Sahelu. Nelze pochybovat, že se tím hodnota systému zvýší, pancéřová ochrana kabiny se ukazuje důležitá i v konfliktech vyšší intenzity, i když hlavní předností houfnice je schopnost se rychle přesouvat z místa na místo. Osádka se navíc při střelbě pohybuje venku, takže mimo ochranu kabiny.