Nebezpečný bezosádkový zabiják, co se klidně snese ze vzduchu: Type-X by mohl v bitvách zajišťovat značné výhody

Poté, co se drony osvědčily ve vzduchu, se podobný princip armády snaží zavést i do pozemního válčení. Robotické stroje by mohly převzít celou řadu úkolů.

i Zdroj fotografie: Milremrobotics / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Jedním ze zbrojních výrobců, kteří se pokoušejí uvést do praxe projekt robotického bojového vozidla, je i estonský Milrem Robotics. Ten je již autorem robotického vozidla THEMIS, které bylo dodáno několika státům. Jeho novějším projektem je ale bojové vozidlo pěchoty nebo bezosádkový lehký tank, s nímž by výrobce na světových trzích rád uspěl. V současnosti je tento stroj označovaný jako Type-X.

Vozidlo je odolné proti palbě

Jde o jakousi kombinaci bezosádkového bojového vozidla pěchoty nebo lehkého tanku, zařadit ho vzhledem k velikosti a výzbroji nejde zcela jednoznačně. Poprvé byl představen v roce 2020. Jde o pásové vozidlo, které je 6 metrů dlouhé, 2,9 metru široké a 2,2 metru vysoké. Jeho hmotnost je 12 tun. Ačkoli v jeho vnitřku nesedí člověk, přesto je obrněné. Odolat by mělo palbě z ručních zbraní i výbuchům min a nástražných náložích.

Konstruktéři předpokládají, že by mělo sloužit k boji, proto ho lze velmi silně vyzbrojit. A to podle přání zákazníka. Estonská firma se v tom spojila s belgickým John Cockerill, který je známým výrobcem věží pro bojová vozidla. Výzbroj není stanovena, byla by montována podle konkrétních požadavků. Hlavní zbraní může být rychlopalné dělo až do ráže 50 milimetrů doplněné koaxiálním kulometem. Na vozidle by mohlo být upevněno i odpalovací zařízení protitankových střel jako jsou Javelin, Spike (které mimochodem dodává Estonsko na Ukrajinu) a dalších.

Dopravit ho může i vrtulník

Stroj má mít vysokou míru autonomie, ale v bojových situací by se o jeho dálkové řízení měla starat dvoučlenná obsluha. Jeden z operátorů by stroj řídil, druhý ovládal zbraně. Type-X je vysoce mobilní. Lze ho přepravovat v závěsu pod těžkým vrtulníkem, nebo v transportních letadlech a z nich ho i shodit na padáku. Má elektrický pohon poháněný dieselovým generátorem. Jeho maximální rychlost je 80 kilometrů v hodině a dojezd kolem 600 kilometrů.

Konstrukce myslí i na údržbu, vozidlo má poklop, díky němuž lze snadno dobíjet zbraně. Jeho tvůrci tvrdí že by mohlo vykonávat celou škálu úkolů. Sloužit například při hlídání vojenských základen a skladů, doprovázet konvoje, případně se účastnit bojových operací. Podobných konceptů existuje ve světě více a některé byly nasazeny i do boje. Ne vždy se ovšem osvědčily. Každopádně postavený prototyp bude muset nejdříve prokázat své schopnosti, než se dostane do výroby.

V čem může být estonský projekt jiný než ostatní robotická bojová vozidla?

Zdroj: Techinsider
Diskuze Vstoupit do diskuze
130 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články