Francouzská průzkumná vozidla AMX-10 RC jsou světovým unikátem: vyrovnají se i některým ruským tankům a jsou extrémně pohyblivá

I když je AMX-10 RC staré přes 40 let a francouzská armáda ho vyřazuje, stále se jedná hodnotné bojové vozidlo. Své úplné „sbohem“ by mohla říci na Ukrajině.

AMX 10-RC, francouzské obrněné vozidlo i Zdroj fotografie: Ozbrojené síly Francie / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Francouzská konstrukční škola obrněných kolových vozidel za sebou má dlouhou a úspěšnou historii. Inženýrům se vždy podařilo dostat na kola slušnou palebnou sílu se silným pancířem, a zároveň zachovat vysokou rychlost a pohyblivost. Taková je i konstrukce obrněného průzkumného vozidla AMX-10 RC, které Franciedarovala Ukrajině.

Pohyblivé vozidlo do drsného terénu

Již od začátku 20. století se Francouzi soustředili na konstrukci a výrobu kvalitních terénních podvozků do nejhorších podmínek. Země „vína“ totiž kolonizovala rozsáhlá území v Africe a pokoušela se ovládnout prakticky celou Saharu. Což šlo ale vzhledem ke vzpurným domorodcům a neschůdnému terénu jenom ztuha. Francie se proto rozhodla pro nasazení moderních vojenských automobilů, jejichž hlavní zbraní byl kulomet.

Na začátku 20. let 20. století bylo do pouště vypraveno několik vědeckých expedic, které sponzorovala francouzská armáda. Vedle vypracování podrobných map došlo i k otestování různých typů podvozků. Nejlépe si vedl polopásový, ale ten byl složitý a náročný na údržbu. Ideální se proto ukázal náhon na všechna kola, přičemž nejlepší z předválečných vozidel byl Panhard 176. Z původních 4×4 tak byly nakonec vyvinuty stroje 6×6.

AMX-10 RC , cvičení v katarské poušti, 2012 iZdroj fotografie: Public Domain
AMX-10 RC , cvičení v katarské poušti, 2012

O 50 let později byla francouzská koloniální říše minulostí, země galského kohouta se však především v Sahelu (název území v severní Africe na jižním okraji Sahary) stále angažovala. V oblasti proto bylo třeba vhodného bojového prostředku. Francie v té době zavedla pasový transportér AMX-10 P, který se ale hodil spíše pro Evropu. Firma Giat pak při stavbě nového stroje použila převodovku a časti šasi pro úsporu času tak i financí. Práce začaly v roce 1970 a o šest let později byl hotov první prototyp; 5 let poté se rozjela sériová výroba AMX-10 RC.

Silný kanón prorazí až 350mm pancíř

AMX-10 RC (Roues-Canon, kola-kanón) je šestikolové obrněné průzkumné vozidlo s náhonem na všechna kola, vyzbrojené je přitom kanónem 105 mm. Délka stroje je 6,24 metrů (s kanónem 9,15 m), šířka 2,78 m a výška 2,56 m. Hmotnost základní verze AMX-10 RC vychází na 15,8 tun. Na obrněnec je stroj poměrně lehký, na jeho výrobu byly totiž použity slitiny hliníku. Čelo má odolat munici ráže 23 mm ze vzdálenosti 300 metrů. Boky a záď pak nábojům 14,5 mm.

Srdcem stroje je více-palivový motor V8 Hispano-Suiza HS 115-2 s výkonem 249 koní (183 kW). Ten byl roku 1985 nahrazen dieselem Baudouin Model 6F11 SRX o stejném výkonu. Maximální rychlost na silnici je 85 km/h, mimo ni pak 40 km/h, zatímco dojezd 500 km. Opravdovou francouzskou chloubou bylo odpružení stroje, to je totiž hydropneumatické. AMX-10 RC tak může měnit světlou výšku nerovnoměrně na všechny strany, a navíc tak dokáže i upravovat náměr kanónu.

AMX-10 Rc, zimní cvičení, 2006 iZdroj fotografie: Uživatel Officier communication du 4e RCh / Creative Commons / CC BY-SA
AMX-10 Rc, zimní cvičení, 2006

Samotný poloautomatický kanón 105 mm F2 BK GIAT MECA L/47 vyžaduje speciální francouzskou munici 105×527R, přičemž kumulativní náboj dokáže probít až 350 mm oceli. Kanón však není stabilizován a obrněnec musí před každým výstřelem zastavit. Vedle toho je na vozidle ještě spřažený kulomet NF-17,62 mm, a na věži pak kulomet 12,7 mm M2HB a šest dýmovnic.

AMX 10-RC má pestrou historii

Posádku tvoří čtyři muži, kteří jsou chráněni nejen proti zbraním hromadného ničení, ale díky výkonné klimatizaci také proti horkému klimatu. Celkem bylo vyrobeno 472 strojů, v prototypech zůstal ještě transportér a protiletadlový speciál. V roce 2010 bylo 256 strojů francouzské armády modernizováno na verzi RCR, v níž je nová elektronika, lepší pozorovací prostředky, nová převodovka a odpružení.

Vedle Francie koupilo 198 AMX-10 RC také Alžírsko, 12 kusů pak Katar, a 6 jich provozuje Kamerun. V marockých službách se stroje zapojily mezi lety 1975 a 1991 do bojů o Západní Saharu, a rovněž do spousty střetů s povstalci. Služba ve francouzské armádě byla však daleko intenzivnější. Vozidla AMX-10 RC se objevila třeba v operaci Pouštní bouře v roce 1991, v misích na Balkáně (včetně Kosova) roku 1999, nebo v Afghánistánu. 

Ve francouzské armádě je už pomalu čekal odchod na odpočinek, když náhle vypukla válka na Ukrajině, přičemž prezident Emmanuel Macron slíbil někdy na přelomu roku 2022/2023 poslat 54 vozidel na pomoc; 14 z nich bylo přitom dodáno už před časem. I přes svůj věk má AMX-10 RC stále silnou výzbroj srovnatelnou třeba se staršími sovětskými (potažmo dnes ruskými) tanky T-55. Problémem může být zásobování specifickou municí a údržba, pokud to však bude podchyceno, získají Ukrajinci velmi cenného bojovníka.

Představení francouzského obrněného vozidla AMX 10-RC

V jaké roli byste AMX 10-RC nasazovali?

Zdroj: WPtech
Diskuze Vstoupit do diskuze
108 lidí právě čte
Zobrazit další články