Tank Jaguar: Čínský drak se srdcem amerického orla měl drtit sovětské tanky na Sibiři

V 80, letech byly vztahy mezi oběma velmocemi tak dobré, že zahájili mnoho společných vojenských projektů. Tank Jaguar došel zřejmě nejdál.

i Zdroj fotografie: Sgt. D. Myles Cullen / Public Domain
                   

Dnes jsou vztahy mezi Čínou a USA více než napjaté a o nějaké vojenské spolupráci nelze ani uvažovat. Nebylo tomu tak vždy. Po navázání vztahů mezi oběma zeměmi byla spolupráce více než vřelá. Mezi roky 1979 a 1989 vzniklo mnoho společných vojenských projektů. Nejdále se dostal asi projekt tanku Jaguar.

Nepřítel mého nepřítele

USA a Čínu na konci studené války spojovalo především jediné a tím byl potenciální nepřítel, Sovětský svaz. Reganova říše zla to měla tehdy špatné jak u Washingtonu, tak u Pekingu. Zatímco USA byly ale tehdy na špičce vojenského vývoje, Čína dosahovala stěží úrovně 60. let. I když měla tisíce tanků, jednalo se většinou o zastaralé deriváty sovětských T-54, označené jako Typ 59.

Ty by v boji s moderními sovětskými T-72 a bitevními letadly a vrtulníky mohly spoléhat jen na množství. Spojené státy se však svému novému rudému spojenci rozhodli pomoci.  V polovině 80. let 20. století začala intenzivní spolupráce společnosti Cadillac Cage a China National Machinery & Equipment Import & Export Corporation (CMC). Cílem této spolupráce nebylo nic menšího, než vyprojektování nového čínského tanku.

iZdroj fotografie: Oficiální fotograf Čínské lidové republiky / Public Domain

Jeho základem se měl stát osvědčený Typ 59, který měl však být značně zmodernizován a tím měla být výrazně zvýšena jeho bojová hodnota. V případě vypuknutí války mezi Čínou a tehdejším SSSR měl díky tomu na Sibiř vjet daleko nebezpečnější čínský protivník, který by dokázal snáze zdolat masu starších sovětských tanků a prorazit si cestu sovětskou říší.  

Kvalitní tank chudého muže

Cílem projektu nikdy nebylo vyrobit nejmodernější tank, který by se vyrovnal Challengeru I, Abramsu či Leopardu, ale spíše tank, který by si za nízkou cenu poradil s většinou hrozeb na bojišti. Předpokládaná cena za jeden Jaguar se pohybovala kolem 1 milionu dolarů, což bylo podstatně méně, než bylo v té době za M1A1 Abrams, který stál kolem 4 milionů dolarů.

V boji jeden proti jednomu se Jaguar těmto moderním strojům nevyrovnal, ale Čína chtěla kvantitu. Čína do té doby vyrobila 10 000 tanků Typ 59, které tvořily v 80. letech většinu jejích obrněných sil. Stroj byl vyvinut z ruského T-54, který navrhli ve 40. a 50 letech a který vycházel ze zkušeností z 2. světové války. Type 59 byl ve srovnání s tehdy nejnovějšími hlavními bojovými tanky ve světě značně zastaralý.

iZdroj fotografie: Alf van Beem / Creative Commons / CC0

Podvozek Typu 59 byl však spolehlivý a dostupný ve velkých počtech, takže posloužil jako základ k rekonstrukci pro nový projektovaný tank Jaguar. Západní technologie měly být použity k modernizaci konstrukce především střelecké věže, veškeré elektroniky, instalaci moderního tankového kanónu a vylepšení pasivní odolnosti konstrukce, zatímco výrobní schopnosti Číny měly zvládnout masovou a levnou výrobu. Úspěchu modernizace nemělo nic stát v cestě.

Čínský drak se srdcem amerického orla

Nakonec vznikly dva prototypy. Oproti původnímu čínskému tanku vzrostla hmotnost tanku Jaguar o více než 5 tun z 36 na 41,7 tuny. Nový stroj měl délku 9,6 metru, šířku 3,13 metru a výšku 2,62 metru. Posádka zůstala na 4 mužích. Nová věž byla svařená z plochých pancéřových desek pod nepravidelnými úhly. Motorový prostor a palivové nádrže dostaly lepší pancéřování a zmizel i legendární barel na zádi, který tvořil přídavnou palivovou nádrž.

Původní motor Typu 59, sovětský V-12, byl nahrazen u Jaguaru vznětovým motorem Detroit Diesel 8V-92TA o výkonu 750 koní, automatickou převodovkou Allison XTG-411 se 4 rychlostmi vpřed a 2 vzad. Podvozek a zvláště zavěšení kol Jaguaru bylo téměř stejné jako u Typu 59, použily se například stejné standardní ocelové pásy, ale konstrukce pojezdových kol a torzní tyče byly modernizovány. Pokud by projevil případný zákazník zájem, v další etapě vývoje se dokonce počítalo i s hydropneumatickým odpružením.

Takto vypadal Jaguar MBT navržený společnými silami:

The Jaguar MBT was a late 1980s cooperative project between the US and China. The underlying vehicle was an improved…

Zveřejnil(a) Friends of the Tank Museum dne Pátek 22. října 2021

Maximální rychlost Jaguaru dosahovala 55 kilometrů v hodině na silnici, dojezd byl 540 km. Jaguar byl schopen překonávat 60% stoupání, jezdit po 30% nakloněné rovině Dokázal zdolat překážky vysoké 0,8 metru a přejíždět zákopy široké 2,7 metru. Bez přípravy dokázal překonat vodní překážky hluboké 1,4 metru nebo 4,5 metru s připojeným šnorchlem.

Britská výzbroj

Kanon sovětské výroby ráže 100 mm byl nahrazen plně stabilizovaným kanonem M68 ráže 105 milimetrů, což byl americký derivát britského kanonu Ordnance L7 ráže 105 milimetrů. Ten byl vyvinut v 50. letech pro tank Centurion, a měl být paradoxně odpovědí na sovětský T-54. Do Jaguaru byl namontován se systémem řízení palby firmy Marconi, který byl původně vyvinut pro neúspěšný americký lehký tank Stingray.

Zaměřovač střelce byl vybavený integrovaným laserovým dálkoměrem. Zásobu munice pro hlavní zbraň tvořilo 34 nábojů. Vedle toho měl Jaguar s kanónem spřažený kulomet ráže 7,62 milimetrů a těžký kulomet M2HB s 600 náboji namontovaný na věži, doprovázený 8 vrhačů zadýmovacích granátů. Tank dostal i vylepšenou ochranu proti zbraním hromadného ničení. Posádku tvořili čtyři muži, přičemž tři seděli ve věži.

Nebeský klid ničí veškeré naděje

Testy probíhaly v roce 1989 v USA. Ukázalo se, že tank je na výborné technické a provozní úrovni. Bez problémů dokázal zasáhnout cíle za jízdy a jízdní vlastnosti stroje byly velmi dobré. V létě 1989 přišla ale na bratříčkování USA a Číny studená sprcha. Dne 4. července 1989 čínská lidová armáda brutálně rozehnala demonstraci na náměstí Tchien-an-men.

iZdroj fotografie: Robert Wright / Creative Commons / CC BY

Vztahy Číny a USA byly rázem na bodu mrazu. Čína přerušila po veřejných amerických výhradách a odsouzení událostí na náměstí Tchien-an-men spolupráci s USA prakticky ve všech do té doby společných projektech. Američané ještě nějaký čas zkoušeli projekt dotáhnout sami, protože oceňovali určitý potenciál nového tanku. Ale v okamžiku, kdy cena takto modernizovaného tanku z 50. let dosáhla 2,4 milionu dolarů, i oni uznali, že je třeba z projektu ustoupit.

Ve chvíli, kdy šlo koupit daleko modernější zbraně za méně, bylo neracionální v projektu pokračovat. Po Jaguaru zbyly dva prototypy. Přesto lze tvrdit, že vítězem celého projektu se stala Čína. Dostala se k moderním západním technologiím a později mohla své tanky modernizovat sama. Celý projekt byl tedy pro USA trpkou zkušeností.

Který tank by podobný upgrade zasloužil dnes?

Zdroj: MilitaryToday

Diskuze Vstoupit do diskuze
118 lidí právě čte
Zobrazit další články