Video: nové JLTV je silnější, odolnější, svižnější; prostě lepší než Humvee. Přesto ho Američané nechtějí nahrazovat ve velkém

Legendární Humvee slouží americkým vojákům po několik desetiletí. Ale i když vozidla zastarala a jsou částečně nahrazována, své místo si pořád nachází.

Vozidlo JLTV i Zdroj fotografie: Oshkosh Defence / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Když američtí vojáci v posledních desetiletích někam vyráželi, nejčastěji využívali k přepravě dobře známá vozidla Humvee (nebo také High Mobility Multipurpose Wheeled Vehicle, ve zkratce HMMWV). Ve výzbroji je měli od roku 1983, a ačkoliv procházela modernizací, tak zastarala a v současných podmínkách nejsou tak efektivní. Ppraxe v různých konfliktech navíc ukázala, že mají i své mouchy. Proto začal americký Pentagon hledat náhradu automobilů a od roku 2016 nakupuje nové Oshkosh JLTV. Vozidla se v něčem podobají, ale také v mnohem liší.

Oshkosh JLTV je větší než Humvee

Společnými rysy je jejich zaměření: obě vozidla jsou schopna přepravit osádku složenou z řidiče a třech dalších členů, i když může být k dispozici ještě střelec. Mají také prostor pro určitý náklad a musí zvládat i relativně těžký terén. Ale tady jejich podobnost končí. Například JLTV je evidentně větší; měří 6,2 metru, zatímco Humvee jen 4,57 metru. A ještě větší rozdíl je v celkové hmotnosti, která vychází u menšího vozu na necelé 4 tuny, kdežto u většího to je přes 11 tun.

Hlavním důvodem je nejen velikost, díky níž dokáže Oshkosh JLTV přepravovat i větší náklad, ale především ochrana osádky. Humvee se totiž ukázalo jako málo pancéřované, což vyžadovalo jeho modernizaci a přimontování přídavného pancíře. To ovšem znamenalo nárůst hmotnosti a ztrátu mobility. Oproti tomu JLTV již s potřebnou ochranou počítá přímo v konstrukci a díky mnohem silnějšímu motoru je i dostatečně svižné.

Humvee s přídavným pancéřováním iZdroj fotografie: Námořní pěchota US
Humvee s přídavným pancéřováním

U Humvee se pak především v konfliktech v Iráku a Afghánistánu ukázalo, že není odolné proti minám a nástražným náložím. Jeho plochá podlaha explozi většinou nevydržela, což mívalo pro osádku velmi fatální následky. Oshkosh JLTV má po vzoru MRAP podlahu nejen dostatečně silnou, ale také ve tvaru V, což odklání výbuch do stran a zajišťuje mimořádnou odolnost.

Také v terénu je Oshkosh JLTV mnohem lepší

Oproti Humvee dosahuje JLTV díky silnějšímu motoru rychlosti až 120 kilometrů v hodině, a to i v náročnějším terénu. Světlá výška Oshkosh JLTV totiž činí 60 až 90 centimetrů, zatímco u Humvee to bylo maximálně 45 centimetrů, což znamená schopnost překonávat i větší překážky. Zlepšeno bylo také odpružení vozidla, stejně jako prodloužení dojezdu na jednu nádrž ze 320 na 480 kilometrů. Zdvojnásoben byl pak potřebný servisní interval a celkově je víceúčelové lehké terénní obrněné vozidlo Oshkosh JLTV jako lehký tank.

Nové vlastnosti ovšem znamenají i mnohem vyšší cenu: za Humvee platila americká armáda necelých 5 milionů korun, což záleželo na době a konkrétní verzi. Cena Oshkosh JLTV se však může vyšplhat až na dvojnásobek, resp. na 9 milionů korun. Americké ozbrojené síly se proto celé své rozsáhlé flotily Humvee nehodlá zbavit jen tak. Nová, lepší a odolnější vozidla by měli používat vojáci v předních liniích, zatímco v zázemí a dále od bojů budou Humvee sloužit i nadále. Cena však není ve srovnání s jinými vozidly až tak vysoká; například Německo doslova vyhodilo 0,4 miliardy Kč za jediné BVP, které se nakonec ukázalo jako nepoužitelné.

Jak moc se podle vás liší Humvee a JLTV?

Zdroj: Techinsider
Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články