Obojživelná vozidla využívaly v minulosti hlavně armády, ale jsou užitečná i pro záchranáře. HZS ČR používal dlouho sovětské PTS, průběžně ho však nahrazuje.
Za druhé světové války se ve výzbroji armád objevila obojživelná vozidla schopná plavby po vodě i jízdy po souši, jejichž úkolem bylo přepravovat vojáky i náklad. V různých provedeních jsou ve výzbroji stále, ale nemusí se hodit jenom vojákům – uplatnění mají i v jiných sférách. Armádní Zpravodaj na sociálních sítích zaznamenal záběry z testování nového obojživelného vozidla sloužícího českých hasičům. Jeho označení je KALAN.
Z vojenského vozidla se stalo hasičské
Vozidlo KALAN je velký pásový transportér schopný plavby po hladině i jízdě po souši. Hasičský záchranný sbor ČR ho na svých stránkách popisuje jako stroj určený pro období povodní, do těžkého terénu a pro evakuaci. Není to však první vozidlo v jeho službách zvládající podobné úlohy, jelikož dříve používali třeba původem sovětský PTS, který má v budoucnu KALAN nahradit. Má mít totiž mnohem lepší schopnosti nebo znatelně jednodušší ovládání.
Původní obojživelník PTS je vozidlo pocházející již z roku 1965 a bylo pochopitelně vyvinuto pro potřeby armády. Wikipedia uvádí, že na své korbě zvládne přepravit náklad o hmotnosti až 10 tun, tedy například dělo nebo dělostřelecký tahač, ale samozřejmě i osoby nebo jiné vybavení. Pohybovat se pak dokáže rychlostí až 60 km/h na souši a do 15 km/h na vodě. Pro své schopnosti nakonec našlo PTS využití i při různých záchranných operacích.
Využití pro mohla najít také armáda
Vozidlo KALAN je český produkt a byl speciálně postaven pro civilní záchranné složky, uvádí na stránkách jeho výrobce, společnost New Space Technologies. Redakce Armádního Zpravodaje si však dokáže představit, že by pro něj mohla mít využití i armáda, jelikož jím lze přepravit celou škálu nákladů, a pochopitelně i osoby. Je zde místo třeba pro 80 lidí nebo 12 lůžek s raněnými, a díky modularitě ho lze připravit pro různé typy misí.
KALAN je vozidlo o délce 10,2 a šířce 3,3 metrů, přičemž se na silnici zvládne pohybovat rychlostí až 60 km/h, v terénu, kde se díky pásovému podvozku dokáže vypořádat i s obtížnými podmínkami, až 35 km/h, zatímco při plavbě potom dosahuje rychlosti až 12 km/h. Lze ho přitom nasadit i při hašení požáru – tehdy je vybaveno nádrží na 8 000 litrů vody nebo hasící pěny, a Armádní Zpravodaj soudí, že i čerpadly a dalším vybavením umožňujícím zásah.
První testovací plavby KALANu na stojaté vodě máme úspěšně za sebou. 💪První testovací plavby KALANu na stojaté vodě máme úspěšně za sebou. 💪🚒 V uplynulých dvou dnech jsme společně se zástupci výrobce obojživelného vozidla provedli na štěrkovně v Dolním Benešově první zkušební plavby. Naši příslušníci tak mohli v praxi ověřit systém a citlivost ovládání vozidla jak při samotné plavbě, tak při vjíždění a vyjíždění z vody. 👉 Na místě byl k dispozici také obojživelný transportér PTS 10, a tak bylo možné porovnat parametry obou obojživelníků. Tento projekt je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu TREND. New Space Technologies
Zveřejnil(a) Záchranný útvar HZS ČR dne Středa 19. března 2025
Testování vozidla KALAN
Jak se vám líbí konstrukce vozidla KALAN?

