Čeští hasiči testují náhradu za obojživelné vozidlo PTS ze sovětské éry. O ryze české vozidlo KALAN by mohla mít zájem i armáda

Obojživelná vozidla využívaly v minulosti hlavně armády, ale jsou užitečná i pro záchranáře. HZS ČR používal dlouho sovětské PTS, průběžně ho však nahrazuje.

Vozidlo KALAN českých hasičů i Zdroj fotografie: Hasičský záchranný sbor ČR
                   

Za druhé světové války se ve výzbroji armád objevila obojživelná vozidla schopná plavby po vodě i jízdy po souši, jejichž úkolem bylo přepravovat vojáky i náklad. V různých provedeních jsou ve výzbroji stále, ale nemusí se hodit jenom vojákům – uplatnění mají i v jiných sférách. Armádní Zpravodaj na sociálních sítích zaznamenal záběry z testování nového obojživelného vozidla sloužícího českých hasičům. Jeho označení je KALAN.

Z vojenského vozidla se stalo hasičské

Vozidlo KALAN je velký pásový transportér schopný plavby po hladině i jízdě po souši. Hasičský záchranný sbor ČR ho na svých stránkách popisuje jako stroj určený pro období povodní, do těžkého terénu a pro evakuaci. Není to však první vozidlo v jeho službách zvládající podobné úlohy, jelikož dříve používali třeba původem sovětský PTS, který má v budoucnu KALAN nahradit. Má mít totiž mnohem lepší schopnosti nebo znatelně jednodušší ovládání.

Vozidlo KALAN má prostor až pro 80 osob iZdroj fotografie: Hasičský záchranný sbor ČR
Vozidlo KALAN má prostor až pro 80 osob

Původní obojživelník PTS je vozidlo pocházející již z roku 1965 a bylo pochopitelně vyvinuto pro potřeby armády. Wikipedia uvádí, že na své korbě zvládne přepravit náklad o hmotnosti až 10 tun, tedy například dělo nebo dělostřelecký tahač, ale samozřejmě i osoby nebo jiné vybavení. Pohybovat se pak dokáže rychlostí až 60 km/h na souši a do 15 km/h na vodě. Pro své schopnosti nakonec našlo PTS využití i při různých záchranných operacích.

Využití pro mohla najít také armáda

Vozidlo KALAN je český produkt a byl speciálně postaven pro civilní záchranné složky, uvádí na stránkách jeho výrobce, společnost New Space Technologies. Redakce Armádního Zpravodaje si však dokáže představit, že by pro něj mohla mít využití i armáda, jelikož jím lze přepravit celou škálu nákladů, a pochopitelně i osoby. Je zde místo třeba pro 80 lidí nebo 12 lůžek s raněnými, a díky modularitě ho lze připravit pro různé typy misí.

Dron u moře

Čínský obojživelný dron Feiyi je zásadní kombinovanou hrozbou. Během pár vteřin umí přejít ze vzduchu pod mořskou hladinu a naopak

KALAN je vozidlo o délce 10,2 a šířce 3,3 metrů, přičemž se na silnici zvládne pohybovat rychlostí až 60 km/h, v terénu, kde se díky pásovému podvozku dokáže vypořádat i s obtížnými podmínkami, až 35 km/h, zatímco při plavbě potom dosahuje rychlosti až 12 km/h. Lze ho přitom nasadit i při hašení požáru – tehdy je vybaveno nádrží na 8 000 litrů vody nebo hasící pěny, a Armádní Zpravodaj soudí, že i čerpadly a dalším vybavením umožňujícím zásah.

První testovací plavby KALANu na stojaté vodě máme úspěšně za sebou. 💪

První testovací plavby KALANu na stojaté vodě máme úspěšně za sebou. 💪🚒 V uplynulých dvou dnech jsme společně se zástupci výrobce obojživelného vozidla provedli na štěrkovně v Dolním Benešově první zkušební plavby. Naši příslušníci tak mohli v praxi ověřit systém a citlivost ovládání vozidla jak při samotné plavbě, tak při vjíždění a vyjíždění z vody. 👉 Na místě byl k dispozici také obojživelný transportér PTS 10, a tak bylo možné porovnat parametry obou obojživelníků. Tento projekt je spolufinancován se státní podporou Technologické agentury ČR v rámci Programu TREND. New Space Technologies

Zveřejnil(a) Záchranný útvar HZS ČR dne Středa 19. března 2025

Testování vozidla KALAN

Jak se vám líbí konstrukce vozidla KALAN?

Diskuze Vstoupit do diskuze
114 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články