Abrams je určený zejména k likvidaci nepřátelské bojové techniky v náročných terénních podmínkách. Stroj vyniká vysokou pohyblivostí, palebnou silou i patřičnou ochranou.
Společnost General Dynamics, výrobce tanků Abrams, obdržela v roce 2019 objednávku za 37 miliard korun na modernizaci starších verzí tanku Abrams. Počítá se ovšem s tím, že celý modernizační program spolkne přes 113 miliard korun, protože modernizace má běžet až do fiskálního roku 2025. Ovšem s ohledem na to, že se její průběh i finance odvíjí v závislosti na rozpočtové situaci USA, která není zrovna růžová, je možné, že se proces protáhne. Či naopak po rozhodnutí politiků i zkrátí, protože první modernizované kusy Abramse již slouží.
Modernější počítače i lepší ochrana
Americká armáda se nejednou nechala slyšet, že výkony tanku Abrams jsou pro ni uspokojivé. A tudíž není důvod nahrazovat je zcela novými vozy. Jednotky ale dnes mají ve své výzbroji stále ještě převážně základní model M1, který byl přijat do služby v roce 1980, jeho modernějších modifikací M1A1 a M1A2 je méně. Základní model má ve výzbroji kanóny s drážkovaným vývrtem hlavně M68 o ráži 105 mm. Naproti tomu pozdější verze dostaly do výbavy kanóny M256 s hladkým vývrtem o ráži 120 mm.
M1A1 i M1A2 mají oproti základnímu modelu zdokonalené pancéřování, přičemž M1A2 má díky dodatečné uranové vrstvě v sendviči pancéřování ještě o poznání větší balistickou odolnost. Právě díky svému obrovskému modernizačnímu potenciálu je možné vozidlo docela spolehlivě upravovat i pro většinu dnešních výzev.
#MBT M1A2C Abrams
Zveřejnil(a) WarMachines.cz dne Sobota 4. ledna 2020
Cílem modernizace je tak především zvýšení autonomie tanku na bojišti a zakomponování prvků umělé inteligence za účelem snížit zátěž posádky v bojových situacích běžnou rutinní činností. Modernizované verze se rovněž těší celé řadě nových vylepšení a technických zdokonalení. Jako jsou například automatizované systémy řízení palby a možnost střílet projektily s programovatelným zapalovačem.
Vzhledem k tomu, že Abrams již téměř dosáhl svého hmotnostního limitu (zesílení pancíře tedy není příliš žádoucí), rozhodli se inženýři vybavit vozidlo systémem aktivní ochrany. Systém Trophy-HV, vyvinutý izraelskou společností Rafael Industries, je mezi systémy, které již prokázaly svou účinnost v reálných bojových podmínkách, považován za jeden z nejlepších. Což dokazuje například izraelská Merkava, která je vůči soudobým běžným protitankovým střelám a granátům prakticky nezranitelná.