Video: obojživelná mostní vozidla M3 Amphibious udivují svou velikostí i schopnostmi, most dlouhý 100 metrů vytvoří za 15 minut

Bez ženijních vozidel by se těžké moderní systémy na bojišti neobešly. Mezi světovou špičku patří obojživelné mostní vozidlo M3 Amphibious ještě z 80. let 20. století.

M3, britský stroj na cvičení u německého Mindenu, 2017 i Zdroj fotografie: Stuart A Hill AMS/MOD / Creative Commons / OGL v1.0
                   

Na začátku 80. let 20. století řešilo NATO ožehavý problém, neboť přicházely do výzbroje nové tanky M1A1 Abrams, Leopard 2 a Challenger 2. Jednalo se o vysoce výkonné a moderní stroje, což bylo sice na bojišti dobré, ale problém byla jejich hmotnost. Všechny stroje vážily přes 50 tun, což nemusely mosty v zemích Varšavské smlouvy zvládat, a ani tou dobou zavedené ženijní prostředky neměly dostatečnou nosnost.

Unést musí i dnešní těžké tanky

Roku 1982 začal v Eisenwerke Kaiserslautern GmbH (dnes General Dynamics European Land Systems-Germany) vývoj nového ženijního mostového vozidla, které mělo být schopné rychlého nasazení. Sloužit mělo jako část mostovky nebo plavidlo, a unést muselo všechny zmíněné pancéřové giganty, potažmo i těžší. Vývoj byl dokončen až po pádu Berlínské zdi roku 1992, a prvními odběrateli M3 Amphibious Bridging Vehicle (obojživelného mostního vozidla), zkráceně M3 Amphibious Rig, se stal německý Bundeswehr a britská armáda.

M3 má čtyřkolový podvozek s vysokou průchodivostí terénem, výška celého stroje dosahuje je 3,97 metrů, šířka pak 3,36 metrů (ale s roztaženými plováky 6,57 metrů), a na délku má 13,03 metrů; hmotnosti je pak slušných 25,05 tun. O pohon se stará motor Deutz s výkonem 276 kW, který dává vozidlu rychlost až 80 km/h. M3 je pro překročení vody a manipulaci v ní vybaveno čtyřmi šrouby, a na vodě dokáže vyvinout rychlost až 14 km/h.

M3, britský stroj se připravuje k plavbě, 2017 iZdroj fotografie: Stuart A Hill AMS/MOD / Creative Commons / OGL v1.0
Britský M3 Amphibious Bridging Vehicle se připravuje k plavbě, 2017

Z M3 lze udělat most i plavidlo

Konstrukce M3 je na své poměry velmi lehká, je totiž vyrobena z hliníkových slitin. Asi netřeba rozebírat, že palbě protivníka tím pádem neodolá, a potřebuje tedy ochranu. Když má posloužit, jednoduše rozloží dvě boční rampy uzpůsobené ke spojení s jinými vozidly M3. Ve středové části je pak kabina osádky, kterou tvoří tři muži, a rozkládací hydraulický jeřáb nutný ke spojení s ostatními vozidly. Při použití M3 jako plavidla unese jeden stroj 20 tun.

Dva spojené stroje už ale unesou 65 tun, tedy více než trojnásobek oproti jednomu, a tím pádem bez problému převezou jeden moderní tank. Doba přípravy pontonu jsou přitom pouhé tři minuty. Osm spojených M3 dokáže během 15 minut vytvořit plovoucí most o nosnosti až 132 tun a délce 100 metrů. Modernizovaná verze M3G je navíc vybavena pancéřovou kabinou a klimatizací. V současné době je také zvažováno dodání M3 na Ukrajinu, na jejímž území mají v roce 2023 bojovat tanky jako Leopard 2, M1 Abrams, Challanger 2 a Leclerc.      

Zdroj: youtube
Diskuze Vstoupit do diskuze
60 lidí právě čte
Zobrazit další články