Česká Tatra Defence Vehicles nespí. Pro svá vozidla vyvinula špičkové pancéřové kabiny

Stále náročnější požadavky moderního bojiště nenechávají vývojáře v klidu. Ani kopřivnická hvězda našeho průmyslu nezahálí.

i Zdroj fotografie: Se souhlasem MVK
                   

Jedním z velkých problémů války na Ukrajině je viditelně logistika. V současných konfliktech se převažujícím prostředkem zásobování armád staly terénní nákladní automobily, ale zároveň se ukazuje potřeba efektivní ochrany řidičů. Pro AČR vyřešila tuto problematiku již před několika lety společnost Tatra Defence Vehicles (TDV), součást Holdingu CSG, a to kabinami vyvinutými ve spolupráci s izraelskou společností Plasan a dalšími společnostmi.

Vývoj dospěl k terénním vozidlům

V 19. století převzaly od koní hlavní objemy logistiky vlaky. To platilo až do konce druhé světové války. V jejím průběhu se začaly stále více prosazovat nákladní automobily. Zvyšovaly sice závislost armád na ropných produktech, ale měly osmnáctkrát vyšší efektivitu ve srovnání s koňským spřežením, a to již ve druhé polovině 30. let.

Železnice sice představovala největší objem přepravovaného materiálu, navíc s nejnižšími náklady na tunokilometr, avšak koleje, nádraží a mosty lze účinně napadat. Většina konfliktů po druhé světové válce však probíhala v oblastech, kde se železnice vyskytovaly jen řídce, pokud vůbec. Nepřehlédnutelným problémem železničního transportu je rovněž nakládání a vykládání materiálu, které zůstává bez ohledu na mechanizaci z vojenského hlediska pomalé.

Vyšší rychlosti lze dosahovat pouze ve specializovaných terminálech, které jsou však nákladné, rozměrné a zranitelné. Pomineme-li nákladný letecký transport, je terénní nákladní automobil nejjistějším prostředkem logistického zabezpečení bojující armády. Problém tvoří především vysoká zranitelnost vozu, a to jak řidiče, tak hořlavého motoru a palivové soustavy.

Již v období druhé světové války proto po vzoru námořnictva docházelo k vytváření automobilových konvojů, které doprovázela různá obrněná vozidla. V případě napadení se do boje zapojovaly rovněž osádky automobilů, jež byly v řadě případů vybaveny kulomety lafetovanými u poklopu velitele.

Dvě formy konstrukčního provedení pancéřování

Problémy s ohrožením řidičů a dalších vojáků v kabině aut se objevily už v průběhu druhé světové války. Proto se kromě výzbroje staly realitou různé, obvykle improvizované způsoby zajištění balistické ochrany kabin nákladních automobilů, počínaje slavnými Jeepy, které spadají rovněž do kategorie nákladních aut (1/4t truck). Ohrožení silničního transportu se opakovalo i v jiných válkách.

Především pak ve Vietnamu, kde ochranu francouzských a později amerických konvojů posilovaly mimo tanků a obrněných transportérů rovněž nákladní automobily palebné podpory, takzvané Gun Trucky, a nepřímo vrtulníky. Situace gradovala v době druhé války v Čečensku a v první polovině války v Iráku od roku 2003. Jak ruská, tak americká armáda začala ve svých polních dílnách i rukama samotných řidičů vyrábět různé formy improvizované ochrany kabin nákladních vozidel.

Dalším krokem byla v rámci amerických ozbrojených sil objednávka různých sad pro zesílení balistické ochrany kabin u rozdílných výrobců. Následovala sériová výroba pancéřových kabin nákladních automobilů na základě specializovaného vývoje, a to přímo pro konkrétní typy vozidel v řadě států. Zde je třeba uvést, že existují dvě formy konstrukčního provedení pancéřových kabin. První je vizuálně výrazná, druhá skrytá pod běžným typem kabiny a nazývá se diskrétní.

Kabiny pro tatrovky

Naše armáda má z hlediska ochrany řidičů poměrně dlouhou praxi. Můžeme si připomenout obrněnou Pragu V3S jako podvozek samohybného protiletadlového dvojkanónu vzor 53/59, stejně tak 122mm raketomet vzor 70. Do třetice se jedná o vozidlo TATRAPAN, jehož vývoj byl zahájen v Československu, ale dokončen na Slovensku po rozdělení republiky. Na vývoji kabin pracovalo několik výrobců, přičemž výsledkem je například kabina pro některá vozidla řady Tatra T810.

Tatra dala nakonec přednost spolupráci s izraelskou společností Plasan, jež má pobočku v USA a dlouhodobou praxi v oboru od roku 1948. Tehdy se objevily na bojišti v Izraeli improvizované obrněné nákladní automobily známé jako sendviče. Pro automobily Tatra 815 Force byla vyvinuta kabina, kterou jsme mohli vidět v posledních letech na známých prezentacích AČR, PČR, případně HZS pro veřejnost, jako jsou Bahna, Dny NATO nebo zbrojařské veletrhy IDET a Future Forces.

iZdroj: Tatra Trucks / Public domain
Tatra 815-7 Force

Uvedená kabina má bezkonkurenční odolnost 3–2a/3b podle normy NATO STANAG 4569, tedy na úrovni obrněných transportérů a bojových vozidel pěchoty. Vyrábějí se dvě verze kabiny, a to základní pro tři vojáky a dlouhá pro pět. Zcela nové konstrukční řešení obsahuje integrované prvky ochrany proti výbuchu protitankové miny. Pancéřování je modulární a skládá se z více vrstev s různou balistickou odolností. Ergonomické řešení zajišťuje pohodlí osádky, stejně tak prostor pro vezení osobních zbraní a výstroje.

Těžké dveře se pohodlně otevírají pomocí hydropneumatického zařízení. Omezení působnosti tlakové vlny na organizmus přepravovaných osob při explozi pod vozidlem zajišťují antišokové sedačky. Kabina je rozměrově řešena tak, že umožňuje transport automobilu Tatra Force letouny C-130 Hercules a A400 Atlas. Automobily Tatra s touto kabinou mohou rovněž sloužit jako platformy zbraňových systémů. Typickým příkladem je samohybné dělo CAESAR 8×8, vyráběné ve spolupráci společností NEXTER a CSG/Tatra.

Možnost modernizace ukrajinské armády

Automobily Tatra815-7 Force s kabinou Plasan jsou reálnou odpovědí na aktuální požadavky současného bojiště a dokladem toho, že jak Holding CSG, tak AČR nezaspaly. Patří ke světové špičce a dále zvyšují hodnotu automobilů Tatra, které jsou světovou jedničkou z hlediska průchodivosti v terénu.

Dalším krokem ve vývoji je v podstatě čerstvá konstrukce pancéřové kabiny pro nákladní automobily řady Tatra Phoenix. Tento nákladní vůz je obecně méně známý, což je škoda. Má jak vojenské, tak civilní verze a jedná se o vysoce univerzální typ. Na vývoji těchto vozidel se podílela nizozemská společnost DAF Truck. Pro Belgickou armádu zajišťuje Tatra Defence Vehicles dodávku vozidel CF Military na základě typu Phoenix se zcela novou verzí pancéřových kabin.

iZdroj: Tatra / Public domain
Kabina Plasan

Bezpečnost zvyšuje bojovou morálku vojáků a podle vojenských klasiků „pancíř šetří krev“. Terénní nákladní automobily Tatra s pancéřovými kabinami mohou být rovněž reálným prostředkem modernizace ukrajinské armády, přičemž klasické automobily Tatra lze považovat za ideální z hlediska rekonstrukce této země po válce.

Zdroj: TatraDV, autorský komentář MVK

Jak moc je Tatra na světovém trhu konkurenceschopná?

Diskuze Vstoupit do diskuze
137 lidí právě čte
Autor článku

Jindřich Svěcený

Mým hlavním zájmem jsou zbraně a nová technika, pravidelně ale sleduji i vojensko-politické vztahy. Jakožto staršímu ročníku je mi blízká technika Východního bloku, kterou rád srovnávám s tou Západní. Spíše než za odborníka se považuji za nadšeného amatéra, který chce sdílet názory s ostatními.

Zobrazit další články