I starší bojová vozidla pěchoty mohou najít uplatnění. Jejich používání je v bojových podmínkách lepší než nasadit běžná nepancéřová vozidla.
Bojová vozidla pěchoty začaly vojáci používat někdy během 60. let 20. století a postupně se z nich stala jedna ze základních zbraní mechanizované pěchoty, protože jí zajišťují nejen rychlou přepravu po bojišti, ale také relativně solidní ochranu a palebnou sílu – někdy schopnou překonat i tankový pancíř. Jedním z prvních BVP na světě je švédské vozidlo Pansarbandvagn 302, a i přes své vysoké stáří dokáže dnes najít uplatnění.
Švédské Pansarbandvagn 302 je letité
Vozidlo Pansarbandvagn 302 je v provozu od roku 1961, uvádí Military-History. Jedná se o pásové bojové vozidlo do těžkého terénu určené k přepravě 8členné čety plně vyzbrojených vojáků, zatímco osádka je 3členná. Během své služby ve švédské armádě bylo opakovaně modernizováno, ale nakonec docházelo k jeho vyřazování. A i když zdaleka nesplňuje požadavky na moderní BVP, jakým je ve Švédsku CV90, může být užitečné třeba Ukrajině.
Desítky let staré vozidlo se dokáže obstojně vypořádat s mnoha vozidly ze sovětské éry. Typickým příkladem může být MT-LB užívané ve velkých počtech k přepravě pěchoty v ruské armádě, ale i jinde ve světě. To předčí nejen palebnou silou, ale i mírou ochrany – sovětský protějšek má jenom 14 mm silný pancíř, uvádí WeaponSystems, kdežto švédský 23 mm, a bojovat dokáže třeba i se sovětskými BMP-1 a BMP-2. Ta sice mají větší palebnou sílu a o něco lepší pancéřování, ale i přesto je staré švédské vozidlo více než schopné je zničit.
Pansarbandvagn 302 zvládne i rasputicu
Hlavní výzbrojí vozidla Pansarbandvagn 302 je upravený kanon ráže 20 mm Hispano HS-804, uvádí Wikipedia. Ten má kadenci 600 až 850 ran za minutu a je namontovaný v otočné věži; pálit může protipancéřové i tříštivé náboje. Bojovat z paluby vozidla pak může i výsadek vojáků, a to po otevření dvojice střešních poklopů. V praxi bývá vyzbrojený nejen kulometem, ale také protitankovými zbraněmi jako je bezzákluzová pancéřovka Carl Gustaf nebo AT4.
Při hmotnosti 14 tun se dokáže švédské vozidlo pohybovat rychlostí až 66 km/h a jeho dosah je 300 km. Výhodou je také nízké zatížení jeho pásů, což zajišťuje velmi dobrou mobilitu v rozmáčeném terénu nebo sněhu. Pansarbandvagn 302 je navíc obojživelný, takže se velice hodí do ukrajinského terénu s mnoha toky a jarní a podzimní rasputicou. Pro vojáky je i takovéto starší vozidlo s pancířem lepší než třeba vozidlo bez jakékoli ochrany.