České obrněné vozidlo Patriot II má skvělé parametry. Konkurence je ale veliká, bude si muset najít zákazníky

Těžká obrněná vozidla využívá dnes mnoho armád, protože poskytují vysokou mobilitu a dobrou ochranu posádky. Navíc mohou být osazena účinnými zbraněmi.

i Zdroj fotografie: uživatel Reise Reise / Creative Commons / CC BY
                   

Současná válka na Ukrajině ukazuje, jak jsou taktická obrněná vozidla v bojových situacích velmi důležitá. Ve výzbroji je má jak Rusko, tak Ukrajina. S úspěchem je obě země používají. Hodí se nejen k přesunu jednotek, ale i k průzkumným misím či k podpoře nenadálých přepadových akcí a útoků vlastních jednotek. Jedno z nejnovějších těžkých obrněných taktických vozidel současnosti vzniklo v České republice. Jmenuje se Patriot II a nyní hledá své zákazníky.

Auto na tatrováckém podvozku

Patriot II je moderní obrněné vozidlo střední třídy pro široké spektrum misí a úkolů, schopné převážet až 8 plně vyzbrojených vojáků, s konstrukční platformou přizpůsobitelnou podle potřeb zákazníka. Jde o výrobek českého zbrojního koncernu Excalibur Army ve spolupráci s H Cegielski-Poznaň a Tatra Defence Vehicles. Firma ho poprvé představila v roce 2019.

Vozidlo je umístěno na velmi kvalitním podvozku Tatra Force 4×4. Ten zajišťuje ve své třídě skvělý jízdní komfort a zároveň výbornou průchodivost terénem. Dokáže překonat příkop o šířce 0,9 metru, nebo se brodit vodou do hloubky 1,2 metru. Konstrukce je modulární, obrněný automobil tedy může sloužit v mnoha rolích podle přání zákazníka.

iZdroj fotografie: Excalibur Army

Vybaven tak může být k průzkumným a hlídkovým úkolům, poslouží jako velitelské vozidlo, automobil fungující pro chemiky, ke zdravotní evakuaci a záchraně osob. Konstrukce vozidla přímo počítá s instalací dálkově řízených, tedy bezposádkových zbraňových stanic na střeše vozidla. Prozatím byly vyzkoušeny granátomety až 40 mm, kulomety a kanóny až do ráže 20 mm.

Vedle toho může být vozidlo Patriot II vybaveno řízenými střelami či minometem. Existuje i verze pro hasiče nebo policejní pořádkové jednotky. Případně se může změnit na dílenské, zdravotnické i komunikační vozidlo či jako nosič baterie střel kategorie MANPADS PVO.

Vysoká rychlost a dojezd

Patriot II může podle osazeného pancéřování a výzbroje vážit až 17,5 tuny. Pojme dvoučlennou osádku a šest vojáků v prostoru pro cestující. Chráněni jsou proti střelbě z ručních braní, výbuchu min a nástražným náložím. Nechybějí protivýbuchová sedadla a protiotřesové podlážky v kabině. Toto vybavení chrání posádku před blast syndromem při zásahu konstrukce vozidla blízkým výbuchem nálože, venkovním zásahem granátu, který se neprobije do kabiny, či iniciací pozemní minové a jiné výbušné nástrahy přímo pod vozidlem nebo v jeho nejbližší blízkosti.

Už základní úroveň balistické a protiminové ochrany vozidla a instalované zbraně umožňují nepřerušované vedení plnohodnotných bojových akcí při vojenských konfliktech nižší intenzity, při jednorázových průzkumných či přepadových akcích. Kabina je standardně vybavena klimatizací a filtroventilací, ale i automatickými hasicími systémy, včetně hasícího systému motorového prostoru.

iZdroj fotografie: Reise Reise / Creative Commons / CC BY-SA
Patriot II

Filtroventilace plně zabezpečí posádku a převážené vojáky před účinky použitých zbraní hromadného ničení na bojišti. K dispozici pro rychlé opuštění vozidla výsadkem vojáků jsou dvoje dveře na každé straně, dále dveře v zadní čísti stroje. Maximální rychlost auta je 110 kilometrů v hodině a dojezd 700 kilometrů. Na střechu lze umístit různou výzbroj do dálkově ovládané věže.

Slušná obratnost v terénu

Zatím nejtěžší zbraň, která byla na vozidle vyzkoušena a v nabídce definována jako prověřená možnost, je rychlopalný kanon ráže 20 milimetrů. Vyzkoušena byla ve věži i kulometná výzbroj, a to až do ráže 14,5 milimetru. Ověřena je i možnost montáže granátometu, odpalování zadýmovacích granátů, instalace minometu ve verzi pick-up, případně použití protitankových řízených střel, jejichž odpalovací systémy lze zvnějšku integrovat na bezposádkové zbraňové věže vozidla.

Instalované zbraňové systémy jsou i snadno demontovatelné, proto mohou být použity i mimo vozidlo, tj. nejenže poskytují vozidlu velkou palebnou sílu, ale zvyšují i případné obranné schopnosti posádky vozidla jako takové. Vozidlo Patriot II dosahuje hmotnosti podle rozhodnutí zákazníka o stupni vybavení od 13,5 tuny do 17,5 tuny, přičemž velkou měrou se o rozdíly stará výběr druhu a typu pancéřové ochrany vozidla, které je konstruováno jako jakási skládačka dle osvědčeného konceptu „Kitted Hull Concept”.

Podle požadavku zákazníka tak může zajistit balistickou odolnost vozidla úrovně 2 až 4 a protiminovou odolnost úrovně 2a/2b až 3a/3b podle normy STANAG 4569. Patriot II je dlouhý 6 250 mm, široký 2 550 mm, výška dosahuje 2 700 mm. Rozvor kol podvozku dosahuje jen 3 650 mm, což vozidlu této hmotnosti umožňuje velmi slušnou obratnost v terénu. Pneumatické odpružení dovoluje řidiči průběžné zvýšení světlé výšky podvozku o 70 mm v terénu nebo snížení celkové výšky vozidla o 100 mm za jízdy po silnici.

Přenos vibrací při průjezdu terénem do kabiny je také značně omezen. I motory si zákazník může vybrat, buď Cummins ISL (270 kW), nebo Tatra T3C-928-90 (300kW). Na silnici dokáže uhánět rychlostí až 110 km/hod, v terénu při využití možností speciální převodovky dokáže plně manévrovat i při rychlosti 45 km/hod. Dojezd na vnitřní nádrže činí 600 km.

Jak vhodný by byl Patriot II pro českou armádu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
106 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články