Moderní radary sice mohou umět zachytávat i letouny se schopností stealth, ale hlavní otázkou je, na jakou vzdálenost to třeba ruský Podlet K-1 zvládne.
V letecké válce se v současnosti odehrává souboj mezi moderními letouny a protivzdušnou obranou tvořenou zejména prostředky pozemními, ale i vzdušnými. Jedním z nejdůležitějších aspektů přitom zůstává, jak zvládnou radarové systémy obrany letouny nepřítele zachytit, a jak ty se proti tomu naopak budou bránit. Rusko například opakovaně tvrdilo, že umí jeho špičkové systémy jako radar 48Ya6-K1 Podlet-K1 zachytit i letouny typu stealth.
Efektivita radaru je víceméně neznámá
Podlet K-1 je jedním z radarů používaných moderními systémy ruské protivzdušné obrany S-400, případně staršími S-300 PMU-2. Jde o moderní přístroj zavedený do výzbroje v roce 2018, přičemž by měl sloužit k zachytávání cílů ve velmi malých výškách; jeho dosah má být podle konkrétních podmínek 200 až 300 kilometrů, uvádí Twz. Umístěn je na jakémsi ramenu instalovaném na nákladním automobilu, díky čemuž má anténu ve větší výšce.
Dosah 200 až 300 kilometrů je mimochodem údaj uváděný pro běžná letadla, případně střely s plochou dráhou letu pohybující se v malých výškách. Rusko ale tvrdilo, že radary systému S-400 zvládají třeba i letoun Lockheed Martin F-35 Lightning II disponující schopností stealth. Jestli je to pravda, je obtížné říci, protože jde pochopitelně o velmi utajované informace. Umět to sice může, ale záležet bude na tom, na jakou vzdálenost.
Stealth neznamená pro radar neviditelný
Schopnost stealth je u letadel mnohdy laicky a nesprávně považována za takzvanou radarovou neviditelnost. Wikipedia ale vysvětluje, že jde o vlastnost snižující odraz, případně jiné emise, takže to neznamená, že by ho nebylo možné radarem zachytit – jenom je to obtížné, jelikož má takový letoun malý radarový průřez. A obecně platí, že čím blíže je letoun radaru, tím lépe ho lze nejenom zaznamenat, ale i na něj navést protiletadlové střely.
Při detekci stealth letounu musí radar pracovat naplno a vysílá radarové vlny, kvůli čemuž ale doslova svítí na různých detekčních přístrojích. Letouny jako F-35 proto bývají vyzbrojeny protiradarovými střelami, konkrétně AGM-88, které mají v nejnovější verzi G dolet až 300 km a rychlost až Mach 4, uvádí TheDefensePost. Pilot je tak může odpálit mnohem dříve, než ho radar zaznamená, a v okamžiku, kdy jsou radary PVO vyřazeny, mu přestane hrozit nebezpečí.