Na frontě jsou dokonce prototypy. Ruský MRAM VPK-Ural by měl být mimořádně odolný i proti minám

Obrněných vozidel existuje velké množství. Musí mít velmi dobrou mobilitu, chránit svoji posádku proti zásahům a odolat i větším minám a náložím.

i Zdroj fotografie: Vitaly V. Kuzmin / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Ruská armáda disponuje velkým počtem různých obrněných vozidel. Mnoho z nich však tvoří ještě sovětské konstrukce, a tak svými parametry již nejsou nejvhodnější pro moderní bojiště. Spoustu moderních vozidel, kterými země disponovala, za téměř 8 měsíců konfliktu s Ukrajinou ztratila. Situace je dle všeho tak špatná, že na frontu posílá i prototypy nebo vozidla, jichž má jen několik. Třeba VPK-Ural, ten dokonce padl do rukou Ukrajinců.

Vyrábět se mělo jen pro zahraničního zájemce

Je to zajímavá kořist, protože podle dostupných údajů by Rusko mělo disponovat jen dvěma vozidly tohoto druhu, což jsou patrně prototypy. Ural se však vyrábí, jelikož si 60 kusů měla objednat nejmenovaná země. Podle známých informací je výrobek společnosti VPK mimořádně odolný co se týče balistické ochrany i odolnosti proti minám. Je samozřejmě otázka, zda vozidel nebylo vyrobeno více, nebo si nějaká vyrobená ruská armáda prostě nepřivlastnila.

Ural je vozidlo vyvinuté na komerčním podvozku 4×4, který VPK vyrábí. Poprvé bylo představeno na veletrhu Army 2019 a od té doby mělo projít řadou testů. Zvládlo všechny požadované zkoušky v terénu a prokázalo ochranu poskytovanou posádce. Údaje o ní se rozcházejí od hodnot, že odolá průbojné munici ráže 7,62 milimetru až po to, že odolá veškeré munici kulometné, což by znamenalo minimálně projektilům ráže 12,7 milimetru. Spodek vozidla pak snese výbuch trhaviny o hmotnosti 6,5 až 7 kilogramů.

Místo až pro 12 vojáků

Obrněné vozidlo je 6,5 metru dlouhé, 2,55 metru široké a 2,8 metru vysoké. Jeho hmotnost je 14,5 tuny. I přes to se dokáže pohybovat rychlostí až 100 kilometrů v hodině a dojezd je kolem tisíce kilometrů. Má dvoučlennou posádku a v zadní části je prostor pro 10 dalších vojáků, každého s 50 kilogramy výstroje. I když pro zahraničního zákazníka, údajně z Blízkého východu, byla dodána varianta, kdy byl počet pasažérů snížen na 8.

Posádka i cestující mají k dispozici speciálně vyvinutá sedadla, která mají zvyšovat šanci na přežití v případě výbuchu nebo jiné nečekané události. Vnitřní prostor je také chráněn proti možnému štěpení pancíře, jehož úlomky by mohly lidi uvnitř ohrožovat. Vozidlo může být i vyzbrojené. Záběry Ukrajinou ukořistěného automobilu ukazují, že má na střeše nainstalovanou věž osazenou nějakým druhem kulometu.

Proč Rusko nasazuje na Ukrajině i prototypy?

Zdroj: DefenceBlog
Diskuze Vstoupit do diskuze
90 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články