Tanky sovětské a ruské konstrukce jsou slyšet na takovou dálku, že nemohou nikoho překvapit, a lze se na ně připravit. S Leopardy 2 je to však úplně jiné.
Hluk může být tím, co na bojišti v řadě situací rozhodne o výsledku bitvy, a ruské, respektive sovětské tanky na tom mají být v této kategorii velice špatně. Vojáci o nich mohou vědět na vzdálenost až několika kilometrů – často je dokonce zaslechnou dříve, než je fyzicky vidí. Redakce Armádního Zpravodaje soudí, že jde o handicap, který může znamenat i jejich zničení, protože protivníkovi dává čas se na ně připravit.
Ruský tank je slyšet na 3 km
Jak veliký hluk, myšleno v decibelech, jednotlivé tanky vydávají, záleží na mnoha okolnostech, a hodnoty jednotlivých motorů nejsou veřejně dohledatelné. Lze však vycházet z praktických zkušeností, což ostatně poskytují nejlepší obrázek. Ukrajinští vojáci, kteří se setkali se sovětskými a ruskými tanky, stejně jako s německými Leopardy 2, myšleno verzemi A4 až A6, tvrdí, že jsou ruské tanky často slyšet na vzdálenost 3 kilometrů, uvádí Wikipedia. Leopard 2 oproti tomu na 200 metrů, a má vydávat hluk jako obyčejná automobilová dodávka.
Za hlukem bude nejspíše konstrukce hnacích jednotek. Leopard 2 je poháněn moderním kapalinou chlazeným vznětovým motorem s turbodmychadlem MTU MB 873 Ka-501, zatímco ruskou armádou používané tanky T-72 vznětovým motorem V-82, a T-90 zase agregátem V-92. Jiná je potom situace u tanku T-80, který je nejčastěji poháněn plynovou turbínou, uvádí ArmyRecognition, s naprosto jiným zvukem než mají vznětové motory, i když existují i verze s motorem vznětovým, které často používá Ukrajina.
T-90 má vylepšený motor z T-34
Hlavním důvodem, proč jsou motory tanků T-72 a T-90 hlučné, může být skutečnost, že jde o starou konstrukci. Wikipedia uvádí, že se jedná jen o vylepšené agregáty V-2 vyvinuté ve 30. letech 20. století a používané již v tancích T-34, ale i dalších strojích, a Sovětský svaz vlastně jenom jejich konstrukci vylepšoval. Armádní Zpravodaj se domnívá, že na hluk zkrátka moc nehleděl – důležité bylo, že je motor relativně jednoduchý a spolehlivý.
Na hluku tanku se samozřejmě mohou projevovat i další prvky, třeba konstrukce pásů, a záležet bude i na terénu, v jakém se pohybuje. Je jasné, že si mnozí konstruktéři tento problém uvědomují, jelikož třeba americká armáda nechává vyvíjet nový tank M1A3 Abrams, který bude vybaven hybridním pohonem. BreakingDefense uvádí, že má umožňovat i velmi tiché mise. Osádka bude moci v případě nutnosti vypnout pravděpodobně vznětový motor vyrábějící elektřinu pro pohon, a jet jenom na baterie, čímž hluk výrazně omezí.
