Finský dříč na šesti kolech z misí OSN. Transportéry Pasi oslaví čtyřicítku, ale stále jsou neobyčejně spolehlivé, a to zřejmě i na Ukrajině

Moderní armády potřebují ke své přepravě obrněné automobily. Vojáci totiž musí překonávat i úseky, kde se mohou ocitnout pod nepřátelskou palbou.

i Zdroj fotografie: Kjetil Ree / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Do svého rozhodnutí ucházet se o členství v NATO bylo Finsko neutrální zemí, která však měla silné ozbrojené síly. Nelze se tomu kvůli hranici se Sovětským svazem a později Ruskem divit. Kromě silné armády jsou zde i významné zbrojní firmy, jež jsou schopny produkovat velmi kvalitní zbraně. Před 40 lety se tak objevil obrněný transportér Sisu Pasi, dnes známý spíše jako Patria Pasi.

Mnoho dílů shodných s náklaďákem

Finská armáda jako obrněná vozidla v 70. letech používala transportéry BTR-60. Ty však potřebovala nahradit, a tak společnost Sisu přišla s produktem jménem Pasi. Model pod značením XA-180 nakonec vyhrál v armádní soutěži a finské ozbrojené síly si objednaly v roce 1983 prvních 50 vozidel. Výhodou bylo to, že používají jako základ podvozek vojenského nákladního auta Sisu SA-150. Mnoho dílů proto bylo identických, což značně zjednodušilo logistiku. Později je začala vyrábět společnost Patria.

Devět vozidel z 50 objednaných bylo rezervováno pro mise OSN. V nich se velmi osvědčilo, a proto se začaly hrnout i objednávky ze zahraničí. Mnoho zemí pak tato vozidla v mírových silách po celém světe nasazovalo. Používají se například v misi UNIFIL v jižním Libanonu. Do výzbroje si je zakoupily severoevropské země jako Švédsko a Norsko, ale koupila je třeba i Ghana. Celkem bylo vyrobeno asi 1 200 kusů všech typů transportéru Pasi.

Ve Finsku jde o běžné jméno. Přezdívka pochází z finského panssari-Sisu, tedy obrněný Sisu. Což dobře sedí, i když Pasi není nějaký extrémně obrněný bojovník. Jeho pancíř má sílu od 6 do 12 milimetrů. Má také pancéřovaná přední okna, jež lze navíc zakrýt poklopem. Jeho předností je i velmi dobrá odolnost proti minám, které jsou jedním z největších nebezpečí v rizikových oblastech. Pohybuje se na 6 kolech.

Místo pro deset vojáků

Hmotnost vozidla činí 15,5 tuny. Je 7,35 metru dlouhé a 2,9 metru široké. Uvnitř poskytuje prostor pro deset plně vybavených vojáků. Ti mají k dispozici několik portů, ze kterých mohou vést palbu do okolí vozidla. Rané modely Pasi byly neozbrojené, později se na ně montoval kulomet ráže 12,7 milimetru. Existuje několik modelů, mnoho z nich je obojživelných a liší se například motorem. Na silnici může jet transportér rychlostí 100 kilometrů v hodině, na vodě 8 kilometrů v hodině. Dojezd je až 900 kilometrů.

Finsko, jež má tyto transportéry ve svých skladech, jich část mělo poslat na Ukrajinu kvůli válce s Ruskem. Kolik přesně kusů a jaké typy však ani jedna ze stran nezveřejnila. O podobná vozidla má ale Ukrajina veliký zájem a umí je efektivně použít. Velmi úspěšnou ofenzivu v oblasti Charkova a Izjumu v září provedly jednotky, které se pohybovaly velmi rychle v obrněných vozech. Až za nimi postupovaly jednotky s tanky.

Jak užitečné mohou být finské transportéry?

Diskuze Vstoupit do diskuze
56 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články