Finský dříč na šesti kolech z misí OSN. Transportéry Pasi oslaví čtyřicítku, ale stále jsou neobyčejně spolehlivé, a to zřejmě i na Ukrajině

Moderní armády potřebují ke své přepravě obrněné automobily. Vojáci totiž musí překonávat i úseky, kde se mohou ocitnout pod nepřátelskou palbou.

i Zdroj fotografie: Kjetil Ree / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Do svého rozhodnutí ucházet se o členství v NATO bylo Finsko neutrální zemí, která však měla silné ozbrojené síly. Nelze se tomu kvůli hranici se Sovětským svazem a později Ruskem divit. Kromě silné armády jsou zde i významné zbrojní firmy, jež jsou schopny produkovat velmi kvalitní zbraně. Před 40 lety se tak objevil obrněný transportér Sisu Pasi, dnes známý spíše jako Patria Pasi.

Mnoho dílů shodných s náklaďákem

Finská armáda jako obrněná vozidla v 70. letech používala transportéry BTR-60. Ty však potřebovala nahradit, a tak společnost Sisu přišla s produktem jménem Pasi. Model pod značením XA-180 nakonec vyhrál v armádní soutěži a finské ozbrojené síly si objednaly v roce 1983 prvních 50 vozidel. Výhodou bylo to, že používají jako základ podvozek vojenského nákladního auta Sisu SA-150. Mnoho dílů proto bylo identických, což značně zjednodušilo logistiku. Později je začala vyrábět společnost Patria.

Devět vozidel z 50 objednaných bylo rezervováno pro mise OSN. V nich se velmi osvědčilo, a proto se začaly hrnout i objednávky ze zahraničí. Mnoho zemí pak tato vozidla v mírových silách po celém světe nasazovalo. Používají se například v misi UNIFIL v jižním Libanonu. Do výzbroje si je zakoupily severoevropské země jako Švédsko a Norsko, ale koupila je třeba i Ghana. Celkem bylo vyrobeno asi 1 200 kusů všech typů transportéru Pasi.

Ve Finsku jde o běžné jméno. Přezdívka pochází z finského panssari-Sisu, tedy obrněný Sisu. Což dobře sedí, i když Pasi není nějaký extrémně obrněný bojovník. Jeho pancíř má sílu od 6 do 12 milimetrů. Má také pancéřovaná přední okna, jež lze navíc zakrýt poklopem. Jeho předností je i velmi dobrá odolnost proti minám, které jsou jedním z největších nebezpečí v rizikových oblastech. Pohybuje se na 6 kolech.

Místo pro deset vojáků

Hmotnost vozidla činí 15,5 tuny. Je 7,35 metru dlouhé a 2,9 metru široké. Uvnitř poskytuje prostor pro deset plně vybavených vojáků. Ti mají k dispozici několik portů, ze kterých mohou vést palbu do okolí vozidla. Rané modely Pasi byly neozbrojené, později se na ně montoval kulomet ráže 12,7 milimetru. Existuje několik modelů, mnoho z nich je obojživelných a liší se například motorem. Na silnici může jet transportér rychlostí 100 kilometrů v hodině, na vodě 8 kilometrů v hodině. Dojezd je až 900 kilometrů.

Finsko, jež má tyto transportéry ve svých skladech, jich část mělo poslat na Ukrajinu kvůli válce s Ruskem. Kolik přesně kusů a jaké typy však ani jedna ze stran nezveřejnila. O podobná vozidla má ale Ukrajina veliký zájem a umí je efektivně použít. Velmi úspěšnou ofenzivu v oblasti Charkova a Izjumu v září provedly jednotky, které se pohybovaly velmi rychle v obrněných vozech. Až za nimi postupovaly jednotky s tanky.

Jak užitečné mohou být finské transportéry?

Diskuze Vstoupit do diskuze
74 lidí právě čte
Zobrazit další články
Události247.cz
Události247.cz
Západ může reagovat na jaderný krok ruského prezidenta hned několika způsoby
VědaŽivě.cz
VědaŽivě.cz
Jak je možné, že lidé přežili dobu ledovou: Museli být kreativní, zruční a dokonale sehraní
JakZdravě.cz
JakZdravě.cz
Šťáva z kysaného zelí je pro tělo ultimátní zázrak. Mimo jiné podporuje hubnutí a ocení ji také diabetici
adbz.cz
adbz.cz
Zázvor je na podzim a v zimě k nezaplacení. Vypěstovat ho je hračka, navíc má až 3krát větší sílu než ten z obchodu