Ukrajinci již používají bojová vozidla YPR-765 dodaná z Nizozemska. Jde o upravenou variantu velmi rozšířeného US transportéru M113

Obrněná vozidla tvoří jednu ze základních zbraní mechanizovaných jednotek. Dokáží přepravovat pěchotu a disponují zbraněmi na její efektivní podporu v boji.

i Zdroj fotografie: ISAF Headquarters Public Affairs Office / Public Domain
                   

Ukrajinští vojáci mohou v boji proti ruským okupantům použít další těžkou zbraň. Videa zveřejněná na sociálních sítích dokazují, že do akce nasadili další typ těžkého vozidla, který tentokrát dostali z Nizozemska. Jde o bojová vozidla YPR-765. Ty jsou výrazně upravenou variantou vozidla vycházejícího ze známého amerického obrněného transportéru M113.

Nizozemci mají na skladech kolem 500 kusů

Nizozemský premiér slíbil dodávku zbraní (včetně těch těžkých) 19. dubna. Nespecifikoval tehdy ale žádné konkrétní zbraně. Ukazuje se, že se nejednalo o planý slib, protože první snímky bojových strojů holandského původu na Ukrajině pocházejí z 12. května. Kolik přesně těchto vozidel Ukrajinci dostali ale není jisté. Nizozemsko jich má mít ve skladech kolem 500 kusů. Z aktivní služby je vyřadilo zhruba před deseti lety.

Americký obrněný transportér M113 byl univerzální armádní přifrontové přepravní lehce obrněné pásové vozidlo, které však mělo některé nedostatky. Jedním z nich byla skutečnost, že nebylo určené k přímému boji a disponovalo jen slabou výzbrojí. Druhým byla jeho ochrana, kdy hliníkový pancíř neposkytoval dostatečnou ochranu posádky a přepravovaných vojáků.

To se v roce 1967 rozhodla změnit firma FMC Corporation (dnes United Defense LP), která na základě M113A1 připravila prototyp svého bojového vozidla. Byl to tehdy její soukromý projekt. Původní označení vozidla bylo Product Improved M113A1. Pak v rámci testů probíhala další vylepšení vozidla, kdy po těchto krocích dostalo označení AIFV. Prvním zákazníkem bylo Nizozemsko, jež objednalo 880 kusů v roce 1975.

Vozidlo mělo uzavřenou zbraňovou věž a palebné otvory na bocích tak, aby osádka mohla bojovat zevnitř. Americká armáda ale nakonec neměla o vozidlo zájem, dala přednost lépe chráněným M2 Bradley. Vozidla se však nakonec dostala i do výzbroje dalších zemí, později byla vyráběna v licenci v Turecku a Belgii. Používaly ho i Filipíny.

Pancíř je silnější, ale přesto vozidlo plave

Existuje mnoho variant tohoto bojového vozidla. Stejně jako M113 je vyrobeno z hliníkového pancíře. Ale má mnohem vyšší ochranu díky přídavnému kompozitnímu vrstvenému ocelovému (případně hliníkovému) a laminátovému pancíři umístěném na předku a po stranách. Prostor mezi jednotlivými vrstvami pancéřování je vyplněný polyuretanovou pěnou, která mimo jiné umožňuje vozidlu obojživelnost.

To i přes fakt, že bojová hmotnost stroje je 13,687 tuny. Na délku měří 5,258 metru a je 2,819 metru široký a 2,794 metru vysoký (po periskopy). Vozidlo pohání motor Detroit Diesel 6V-53T-V-6 264 HP, maximální rychlosti na volné rovné silnici dosahuje 61,2 km/hod. Dojede na vzdálenost 490 km.

iZdroj fotografie: Alf van Beem / Creative Commons / CC0

Posádku vozidla tvoří tři vojáci. V jeho zadní části je pak prostor pro výsadek až sedmi dalších bojovníků, i když nejčastěji jich ve vozidle bývalo jen pět. Na každé straně mají k dispozici dva palebné otvory, další je v zadní části. Osádka má k dispozici i periskopy. Vozidlo má v zadní části integrovanou výklopnou rampu, kterou mohou vojáci nastupovat a vystupovat.

Výzbroj YPR-765 bývá různá. Ve verzi, kterou mají mít k dispozici ukrajinští vojáci, by vozidlo mělo disponovat ve zbraňové věži kanonem Oerlikon KBA ráže 25 milimetrů. Ten je nabit 180 náboji připravenými v zásobníku zbraně. Dalších 144 kusů má být v zásobě uvnitř stroje. Dále má vozidlo koaxiální kulomet ráže 7,62 milimetru se zásobou munice 1 840 nábojů a šest výmetnic pro zadýmovací granáty. Existují ale i varianty, které mají namísto děla těžký kulomet ráže 12,7 milimetru.

Jak hodnotíte skutečnost, že západní pomoc je směs nejrůznější výzbroje?

Zdroj: ArmyRecognition, DefenceBlog, BulgarianMilitary

Diskuze Vstoupit do diskuze
133 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články