Ukrajinská armáda obdrží italské obrněné vozy MLS Shield. Licenci na nákup se podařilo získat ukrajinským dobrovolníkům

V rámci vleklého konfliktu na Ukrajině sehrávají dobrovolnické organizace významnou roli. Kromě humanitární pomoci stojí například za výrobou improvizovaných bojových vozů.

i Zdroj fotografie: TEKNE Vehicles / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Od samého počátku ruské invaze se Ukrajina, i přes západní zbraňové dodávky, potýká s nedostatkem armádní techniky a výzbroje. Tam, kde státní složky zaostávají, jsou pak ukrajinské síly odkázány na podporu soukromých společností či dobrovolnických organizací, které se však většinou soustředí jen na humanitární a finanční pomoc. Tuto skutečnost se nyní rozhodla změnit skupina ukrajinských dobrovolníků, jimž se v zoufalé snaze zajistit chybějící vojenskou techniku podařilo pro své jednotky získat licenci na nákup italských obrněných vozů. 

Operačně přizpůsobitelná balistická ochrana

Dle zprávy zveřejněné ukrajinským deníkem Militarnyj by mohla ukrajinská armáda v následujících týdnech obdržet první várku celkem 11 obrněných vozidel MLS Shield, které navrhla a vyvinula italská společnost TEKNE v roce 2016. Společnost TEKNE se především soustřeďuje i na úpravy běžných civilních vozidel, náklaďáků i autobusů, ale její hlavní výrobní portfolio armádních strojů je také poměrně široké. MLS Shields je jedno z jejích prvních od počátku konstruovaných vozidel čistě pro armádní využití.

Zajímavé je, že vývozní licenci potřebnou pro nákup vozidel nevyjednali ukrajinští státní představitelé, nýbrž skupina odhodlaných ukrajinských dobrovolníků. Jejich organizace založila rovněž crowdfundingovou stránku (skupinové financování), v rámci níž vybírá peníze k zaplacení dalších obrněných vozidel pro ozbrojené síly Ukrajiny. Vůz MLS Shield je středně těžký taktický obrněnec na kolovém podvozku 4×4. Vozidlo disponuje vysokou úrovní vestavěné ochrany proti výbuchům granátů a min, která je kombinovaná s balistickou ochranou.

Balistickou ochranu lze variabilně přizpůsobit daným operačním podmínkám. MLS Shield rovněž odpovídá standardizovaným požadavkům norem NATO i jiných ozbrojených sil na vysoce chráněné taktické kolové obrněné vozidlo 4×4 definované FB7 stupněm ochrany EN1063. Vůz musí být schopen přizpůsobit se nestabilnímu válečnému prostředí a ustát útoky improvizovaných výbušných zařízení. Zvládne například po zničení pneumatiky ujet ještě až 50 km na silnici padesátikilometrovou rychlostí.

Rozměry vozidla jsou: celková délka 6,1 m, šířka 2,5 m a výška 2,65 m. Pohotovostní hmotnost činí 11,5 tuny, přičemž celková hmotnost vozidla je 15 tun. Podvozek je rámového typu vyráběný podle vlastního projektu firmy ze speciální oceli. MLS Shield pojme celkem deset osob, a to včetně řidiče a velitele. Vozidlo je vybaveno dvojicí postranních dveří a zadními rampovými dveřmi.

Motor je turbodieselový Cummins, 6.7L I6 Turbo Diesel s max. výkonem 360 k / 261 kW při 2 800 ot./min. Výkon se přenáší na všechna kola 6stupňovou automatickou převodovkou Allison 3200SP s chladičem oleje a dále mechanickou dvoustupňovou převodovkou přes uzamykatelný diferenciál v každé nápravě. Maximální dojezd vozidla je při velikosti nádrže 200 litrů celkem až 500 km a maximální rychlost 110 km/h.  

Na platformu lze montovat různé zbraňové systémy

MLS Shield byl navržen s řadou již vestavěných pokrokových funkcí, včetně zpětné kamery, zbraňových otvorů na trupu vozidla a komunikačních zařízení. Italská společnost TEKNE však nabízí dosti široké portfolio doplňujícího operačního vybavení. Exportní verze vozu tak mohou dostat noční vidění, automatický palebný systém, pokročilou navigaci a další. Vnitřní prostor vozidla je účelně rozvržen a poskytuje tak dostatek prostoru pro posádku, zásoby, rádiové napájení, palubní počítače i instalaci doplňujícího elektronického vybavení. 

Na platformu lze instalovat celou řadu zbraňových systémů, přičemž vůz lze lehce přizpůsobit různým typům zbraňových stanic i otočných věží. Namontovat lze například těžký kulomet o ráži 12,7 mm, RWS (dálkově ovládaný zbraňový otočný modul na střeše vozidla) s granátometem ráže 40 mm, nejčastěji Mk.19. Dále může být vybavena také kulomety ráže 5,56 mm či 7,62 mm. MLS Shield lze přepravovat letadlem C-130 a vrtulníky s odpovídající nosností. 

Kromě finanční, humanitární a ojediněle zbraňové podpory se dobrovolnické organizace složené z Ukrajinců, Evropanů i Američanů podílejí také na přestavbě civilních vozidel na vozidla bojová. Většina vozidel je nakupována v Německu, Litvě, Polsku, ve Skandinávii či Velké Británii a následně za peníze získaných prostřednictvím crowdfundingu přizpůsobována potřebám ukrajinské armády. Karoserie je u těchto upravených civilních vozů zesílena a v zadních částech jsou umístěny stojany pro kulomety či protitankové zbraně Javelin a Stinger.   

Nakolik jsou podle vás momentální západní zbraňové dodávky dostačující?

Zdroj: Defence-Blog, Tekne

Diskuze Vstoupit do diskuze
148 lidí právě čte
Autor článku

Linda Niesnerová

Zobrazit další články