Nejmodernější ukrajinský raketový systém Burevij na podvozku české Tatry likviduje na frontě ruské obrněnce

Podvozky a pancéřovanou kabinu dodala na Ukrajinu společnost Excalibur Army ze skupiny Czechoslovak Group, pod kterou spadá také kopřivnická Tatra.

i Zdroj fotografie: Ministry of Defence Ukraine / Public Domain
                   

S dalším postupem války se Ukrajina rychle přeorientovává zpět k domácímu zbrojnímu průmyslu. Na bojišti jsou tak stále častěji k vidění dělostřelecké systémy a bojové tanky z výrobních linek ukrajinských zbrojovek. A výjimkou není ani nový raketomet Burevij, jenž byl dle snímků kolujících na internetu nedávno nasazen na východě země, kde probíhají nejostřejší boje. Podvozky a pancéřové kabiny nejnovějšího ukrajinského systému byly vyrobeny kopřivnickou automobilkou Tatra, která ještě před počátkem války obdržela zakázku na 16 vozidel.

Tatra získala na Ukrajině objemnou zakázku

Již před válkou disponovala Ukrajina dosti silným zbrojním zázemím. Ukrajinský obranný průmysl dodával vojenskou techniku z pozemního, leteckého i námořního sektoru armádám po celém světě. Během posledních 25 let, díky rozsáhlé geografické spolupráci, tak ukrajinské zbrojovky rozšířily své zbrojní obchodní dodávky do více než 30 zemí, a to v nejrůznějších regionech světa. Válka však dala exportu přísnou stopku, přičemž Ukrajina samotná nyní investuje zejména do importu zbraní ze západních zemí.

Zatímco ukrajinské zbrojovky soustředí téměř všechnu pozornost na produkci zbraní pro domácí vojsko. Po nedávném nasazení hlavního bojového tanku T-84 Oplot ukrajinské výroby a samohybných houfnicích 2S22 Bohdana 6×6 ráže 155 mm posílil první linie také raketový systém Burevij. Jedná se o jeden z nejnovějších bojových systémů vyvinutých Ukrajinci, na kterém se z části podílí také česká automobilka. První vozy dodala Tatra ukrajinským ozbrojeným silám na konci minulého roku pro objednaných 16 prvních sériově vyráběných raketometů.

Hovoří se ale o tom, že česká firma získala na Ukrajině rozsáhlejší zakázku na dodávku blíže neurčeného počtu kolových podvozků. Ty by měly podle informací ukrajinských zpravodajských služeb v budoucnu tvořit jádro vozového parku ukrajinských ozbrojených sil. Jen pro zajímavost – Ukrajina uzavřela s českou firmou také smlouvu na podvozky protilodního systému Neptun. Ten byl původně umístěn na platformě vyráběné ukrajinskou společností KrAZ, která však zkrachovala.  

Ukrajinský raketomet s českým podvozkem

Burevij (ukrajinsky: Буревій nebo Ураган, česky: Orkán) byl vyvinut v roce 2020 a nyní je vyráběn a kompletován v Šepetivském opravárenském závodě ve městě Šepetivka (známém i jako Šepetovka). Mimochodem, pro znalce historie 2. světové války je toto město známé jako jedno z míst velké sovětské proskurovsko-černovické ofenzívy v roce 1944 a jako místo, kudy putovali a kde se krátce zastavili čs. vojáci plk. Svobody po ústupu z Polska do SSSR v roce 1939.

Protože původní domácí dodavatel podvozků firma AutoKrAZ ukončil svoji činnost úpadkem, z popudu ukrajinského ministerstva obrany zahájil Šepetivský opravárenský závod jízdní a střelecké zkoušky s 220mm raketometem Burevij usazeným zkušebně na podvozku Tatry 815-7T3R41 8×8 1R. Podvozek se osvědčil a pro sériové raketomety byl proto objednán podvozek Tatra, ještě modernější, než měl zkušební prototyp. Samotný raketomet je vybaven odpalovacím zařízením pro celkem 16 raket ráže 220 mm a podobá se sovětskému BM-27 Uragan.

Je to logické, díky tomu může Burevij odpalovat téměř všechny standardní neřízené rakety ráže 220 mm, což je, vzhledem k velkému množství sovětské techniky a střeliva v zemi, pro ukrajinské jednotky velkou výhodou. Do výbavy však dostal i novější rakety se zvýšeným doletem nebo s jiným typem hlavice. Rakety s prodlouženým doletem vyvíjela Konstrukční kancelář Južnoje (КБ Южное). Jejich dosah se nyní místo původních 40 km pohybuje mezi 35 km až 65 km.   

Komplet je vybaven sofistikovaným digitálním systémem pro řízení palby, který je napojen on-line do informačního systému pro vedení a řízení boje. Znamená to, i když to nebylo uvedeno, že raketomet musí mít ve své výbavě přesný navigační systém na bázi GPS vojenské přesnosti k zaměření vlastní polohy. Což operátorům umožňuje přijímat a využívat informace od on-line připojených průzkumných systémů. Například od moderních průzkumných bezpilotních letounů Bayraktar TB2.

Podvozek Tatry je opět zcela zásadní

Muničním vozidlem určeným k přebíjení 220mm raketometu Burevij je poněkud obstarožní ZiL-135LMP. Pro nás je asi největší zajímavostí samotný podvozek. Burevij sedí na platformě nejnovější generace podvozku vojenského nákladního vozu Tatra T 815-7T3RC1 8×8.1R, který navrhla a vyrobila kopřivnická automobilka Tatra. Dle objednávky 23. prosince 2021 obdržel Šepetivský opravárenský závod z Česka první dodávku 16 podvozků Tatra pro raketomet Burevij s novou pancéřovanou kabinou společnosti EXCALIBUR ARMY.

Nová pancéřovaná kabina poskytuje vysokou úroveň ochrany proti minovým i balistickým hrozbám. Vůz je poháněn vzduchem chlazeným osmiválcovým do V čtyřdobým vznětovým motorem Tatra T3C-928-90 s přímým vstřikováním paliva o výkonu 300 kW, zatímco turbodmychadlo má být spojeno s manuální 14stupňovou převodovkou s poloautomatickým rozvaděčem. Jenže některé informace hovoří o tom, že nakonec byla použita plnoautomatická převodovka Allison.

iZdroj fotografie: Ministry of Defence Ukraine
Tatra podvozek dodaný na Ukrajinu koncem roku 2021

Maximální rychlost vozu je 105 km/h a maximální dojezd se pohybuje kolem 700 km. Maximální hmotnost plně připraveného a nabitého vozidla je 41,3 tuny, délka 10,72 m, šířka 2,55 m a výška v transportní podobě 3,42 m. Vůz je koncipován dle standardních modelů a disponuje unikátními vlastnostmi vozů Tatra, jejichž funkčnost se během posledních 90. let osvědčila v nepříznivých bojových podmínkách již nesčetněkrát.

Jak velké nebezpečí představují nové ukrajinské raketomety pro ruské jednotky?

Zdroj: ArmyRecoginition, Military-Today

Diskuze Vstoupit do diskuze
84 lidí právě čte
Autor článku

Linda Niesnerová

Zobrazit další články