Vojenské vybavení, které využívá velké množství civilních součástek, může být v některých případech užitečné. Především je cenově dostupné.
I v dnešní Ukrajině může mít některý pozorovatel ve výjimečných případech pocit, že se ocitl ve Velké Británii v 80. letech. Je totiž možné, že narazí na ukrajinské vojáky, kteří jedou v hranatém obrněném transportéru AT105 Saxon. Ten v minulosti hojně využívala britská armáda, ale nejen ona. V době války se separatistickými republikami jich 75 dostala i Ukrajina.
Ochrana jen před ručními zbraněmi a střepinami
To v některých odborných kruzích vyvolalo i kritiku, protože do konfliktů silné intenzity se toto vozidlo příliš nehodí. Pro britskou armádu začalo být vyvíjeno v 70. letech. Cílem bylo získat lehce obrněné vozidlo, které bude sloužit k rychlému přesunu jednotek po Evropě. Zároveň ale muselo být cenově dostupné.
To se povedlo především proto, že byl jako základ využit civilní nákladní automobil Bedford M série 4×4 a řada dalších komponentů dostupných na běžném civilním trhu. Prototyp byl hotový už v roce 1976, a o rok později již přišla první objednávka. Vzniklo typicky hranaté vozidlo ze svařovaných ocelových desek, jehož podvozková vana ve tvaru V byla konstruována pro zvýšenou odolnost proti minám a nástražným náložím.
Přesto nešlo o nijak silně pancéřované vozidlo. Dokázalo odolat jen projektilům ráže 7,62 milimetry, jeho výzbrojí byl také jen kulomet ráže 7,62 milimetry. Mělo hmotnost 10,6 tuny, ale bylo především rychlé – na komunikacích mohlo dosahovat rychlosti až 96 kilometrů v hodině. Posádku tvořil velitel vozu a řidič, v přepravním prostoru se vtěsnalo až deset vojáků s nákladem uloženým na střeše vozidla. Britská armáda ho používala především k rychlému přesunu jednotek do Německa. Vozidlo ale rozhodně není určeno do „horké“ bojové zóny.
AT105 Saxon with the British Army of the Rhine
Zveřejnil(a) Cold War Ironmongery dne Čtvrtek 22. března 2018
Kromě přesunu vojáků se Saxon v policejní verzi osvědčil při nepokojích v Severním Irsku. Celkem bylo vyrobeno asi 700 vozidel, největším uživatelem byla britská armáda, které je ale již vyřadila. Policejní verzi si objednal například i Hongkong. Některé se podařilo i úspěšně vyvézt například do Bahrajnu, Malajsie, Mosambiku nebo Nigérie.
Jak prospěšné jsou Saxony pro ukrajinskou armádu?