UOS Bellarty je speciálně upravené slovenské odminovávací vozidlo na podvozku tanku T-55, využití má však mnohem více

Odstraňovat miny bývá důležité nejenom v době války, ale také po ní. Velice dobře přitom poslouží i desítky let staré koncepty, za něž lepší náhrada není.

Univerzální ženijní vozidlo UOS Bellarty i Zdroj fotografie: Ukrajinské vojenské centrum (Militarnyj)
                   

Miny jsou zákeřné zbraně schopné zabít nebo zmrzačit nejenom vojáky během válečných konfliktů, ale také civilisty i desítky let po ukončení války. Zaminovaná území je proto nutné velmi důkladně vyčistit, což je obtížný a časově velmi náročný úkol, který ale může v mnoha případech usnadnit odminovávací technika. K takové patří i slovenský systém označovaný jako UOS Bellarty, který vedle toho zvládne ještě mnoho dalších činností.

Univerzální vozidlo na podvozku tanku T-55

Slovenské vozidlo je dílem společnosti CSM Industry a je označované jako „univerzální ženijní vozidlo“, neboť umožňuje širokou škálu využití. Výhodu má mj. v tom, že je na podvozku tanku T-55, uvádí ArmyRecognition, což mu dodává vysokou mobilitu v těžkém terénu, ale i odolnost. Ovšem třeba motor je oproti tanku jiný, a místo tankové věže je instalované otočné zařízení připomínající bagr s výsuvným ramenem. Vše přitom obsluhuje 2členná osádka.

Na rameno lze připevnit speciální odminovávací rotační zařízení s jakýmisi cepy s kladívky na konci. To je metoda využívaná již za druhé světové války, přičemž jak se zařízení otáčí, kladívka buší do země – asi je evidentní, že údery přivádí miny k výbuchu. Slovenské vozidlo UOS Bellarty má být schopno zlikvidovat různé typy protipěchotních i protitankových min, a v terénu se pohybuje rychlostí až 10 km/h, po silnici se pak přesunuje 30 km/h, udává MilIn.

UOS Bellarty jako bagr, jeřáb nebo fréza

Jak jsem již naznačil, byla by chyba označit UOS Bellarty jenom za odminovávací stroj, neboť lze na jeho rameno připevnit celou řadu nástrojů. ArmedConflicts uvádí, že se může jednat o různé typy lžic, díky nimž může sloužit třeba k budování zákopů a různých výkopů, a v přední části má i radlici. Používat také může hydraulické kladivo, nůžky nebo asfaltovou frézu, případně posloužit jako jeřáb pro zvedání nákladu do hmotnosti 7 tun.

I když je UOS Bellarty na tankovém podvozku a má hmotnost téměř 40 tun, dle všeho není určen pro bojové operace. Obsluha sice může být uvnitř chráněná, avšak horní nástavba se nezdá pancéřovaná, a nasazení na frontě k proražení minových polí by tak nejspíše nevydržela. Lze tedy předpokládat, že bude vozidlo určeno převážně pro nasazení v týlu, a miny odstraňovat až poté, co je území osvobozeno a mimo dostřel.

Využití vozidla UOS Bellarty

Co si myslíte o konceptu univerzálního vozidla UOS Bellarty?

Diskuze Vstoupit do diskuze
53 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články