Velká Británie uvažuje, že Ukrajině dodá samohybné houfnice AS90. Hodily by se k obraně i osvobozování území

Západní státy dodávají Ukrajině výzbroj v hodnotě miliard dolarů. Většinou se ale nejedná o těžké zbraně, které by umožnily na ruské okupanty zaútočit.

i Zdroj fotografie: Richard Watt / Creative Commons / OGL
                   

S vývojem války na Ukrajině je zřetelně vidět, že moderní lehká výzbroj, kterou jí Západ dosud dodal, je velice účinná při zastavování útoků tanků, likvidaci zásobovacích konvojů a sestřelování vrtulníků a letadel. Pokud ale má mít Ukrajina šanci osvobodit okupovaná území, bude potřebovat jinou kategorii výzbroje. První zemí, která chce v tomto směru významně pomoci, je Velká Británie. Její vláda vážně uvažuje o dodávce samohybných houfnic AS90.

Dělostřelectvo v ráži používané NATO

Pokud by záměr vyšel, výrazně by se tak zvýšila možnost Ukrajinců odpovídat na dělostřelecké a raketové útoky Ruska, případně by děla mohla sloužit i k podpoře útoku na pozice okupačních vojsk. Podobné zbraně dosud Ukrajina ze západu neobdržela, i když občas zaznívají i informace, že dostala několik český houfnic Dana ráže 152 milimetrů. To je munice využívaná Ukrajinou běžně, britské zbraně s továrním označením Gun Equipment 155 mm L131 používají střelivo NATO ráže 155 milimetrů.

iZdroj fotografie: Sgt Si Longworth RLC / Creative Commons / OGL
Britský voják s projektilem do AS90

Dělostřelecké systémy AS90 začaly do výzbroje britské armády přicházet v roce 1992. Jde o samohybnou houfnici na pásovém podvozku s otočnou věží. Je vyzbrojena dělem ráže 155 milimetrů a délce hlavně 39 ráží. AS90 se ale dodává i s hlavní dlouhou 52 ráží. Britská armáda jich od Vickers Shipbuilding and Engineering, která dnes patří do koncernu BAE, do roku 1995 odebrala 179 kusů. Měla i ambice je vyvážet, ale žádný zákazník se nakonec nenašel.

Zbraň je 9,9 metru dlouhá, 3,5 metru široká, vysoká 2,49 metru a váží 45,7 tun. Posádka se skládá z řidiče, velitele, 2x operátora a nabíječe. Chrání ji pancíř, který je odolný proti střelám do ráže 14,5 milimetru a střepinám z dělostřeleckých granátů až 152 milimetrů. Dieselový osmiválcový do V motor Cummins VTA-903T dokáže při maximálním výkonu 492,2 kW (660 HP při 2 600 ot/min) udělit houfnici rychlost 55 km/h na silnici. Dojezd je 370 kilometrů.

Velká kadence střelby a slušný dostřel

Vozidlo s sebou vozí zásobu munice na 48 ran. Je vybaveno automatickým nabíjením. Rychlost střelby je tři rány za prvních deset sekund, při intenzivní palbě šest ran za minutu a při dlouhotrvající dvě za minutu. Standardní projektil má dostřel 24,7 kilometru, ale existuje i specializovaná munice, která zasáhne cíl i 30 kilometrů daleko. S kanónem o délce 52 ráží má ale dostřel až 40 km. Vozidlo je navíc vybaveno kulometem 7,62 mm se zásobou 2 000 nábojů pro blízkou ochranu a vrhači zadýmovacích granátů.

Velká Británie uvažovala, že AS90 zmodernizuje a vybaví je zbraní o délce 52 ráží. Několik kusů svých starých houfnic novým dělem vybavila. Z projektu modernizace nazvaného AS90 Braveheart ale nakonec sešlo. Země naopak počet aktivních houfnic snížila a také se je chystá nahradit.

iZdroj fotografie: U.S. Army / Public Domain
Britské houfnice AS90 v bojích v Iráku

I kvůli úsporám počet provozovaných houfnic klesl na 146 kusů v roce 2010 a 95 v roce 2016. Původní termín jejich vyřazení a nahrazení se také o tři roky posunul, až na rok 2029. Z programu Braveheart ale těží Polsko, které vyvinutou věž namontovalo na podvozek korejské houfnice K9, a vznikl tak systém Krab.

Není jasné, zda by Británie, pokud se rozhodne překročit tento Rubikon, Ukrajině dodala houfnice ze skladových zásob, nebo přímo z aktivní výzbroje armády. Ukrajina by k nim musela dostat i střelivo, protože touto ráží nedisponuje. Nutné by bylo i zaškolit posádky, aby se naučily zbraň používat. Nejspíše v nějaké sousední zemi, nejpravděpodobněji v Polsku. Zde se ukrajinští vojáci cvičili i v používání protiletadlového systému Starstreak.

Které těžké zbraně by západní země měly Ukrajině dodat?

Zdroj: DefenseNews, ArmyTechnology

Diskuze Vstoupit do diskuze
99 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články