Díky velmi povedené modernizaci Ukrajinců jsou staronové obrněné transportéry YPR-765 z Nizozemska opět nebezpečné

I když jsou obrněná vozidla YPR-765 opravdu letitá a to nejlepší mají za sebou, Ukrajinci je vylepšili tak, že mají na bojišti opět své místo.

Ukrajinské YPR-765 s granátometem ráže 40 mm i Zdroj fotografie: Ukrajinské vojenské centrum (Milityrnyj)
                   

Nedostatek různých typů moderní vojenské techniky naučil ukrajinské zbrojaře využít všechno, co mají k dispozici, a často tak zajímavým způsobem vylepšit již letitou techniku. Dobrým příkladem mohou být původně nizozemské pásové obrněné transportéry YPR-765 někdy označované za bojová vozidla pěchoty. Ukrajinským technikům se na ně podařilo namontovat moderní dálkově ovládanou zbraňovou stanici s granátometem a také navýšit ochranu proti kumulativním hlavicím, případně sebevražedným dronům.

V hlavní roli větší palebná síla a ochrana

YPR-765 ve výzbroji ukrajinské armády je původně nizozemský obrněný transportér nebo bojové vozidlo pěchoty. Wikipedia uvádí, že vzniklo v 70. letech 20. století, a to úpravou amerického pásového transportéru M113. Výsledné vozidlo má mnohem větší palebnou sílu, je vybaveno věží s kanonem ráže 25 milimetrů a navíc je lépe chráněno, protože je na jeho hliníkovém pancíři přidělaný další, tentokrát ocelový. Ale ani to Ukrajině evidentně nestačí.

Nizozemské YPR-765 s kanonem ráže 25 mm iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany Nizozemí
Nizozemské YPR-765 s kanonem ráže 25 mm

Ukrajinské úpravy zahrnují především instalaci dálkově ovládaného modulu EOS R400, na němž je umístěn granátomet ráže 40 mm, uvádí MilIn. Celou stanici dodala australská společnost Electro Optic Systems a ukrajinská armáda ji měla získat minimálně 50krát. Výrobce uvádí, že umožňuje zasažení cíle do vzdálenosti 2 km a že bývá nejčastěji osazena kanonem ráže 30 mm, ale Ukrajinci nejspíše vyhodnotili granátomet jako lepší pro palebnou podporu .

YPR-765 mohou lépe chránit slat mříže

Výměna klasické věže s kanonem za dálkově ovládanou s granátometem však není jedinou změnou. Vozidlo má také vylepšenou ochranu – po jeho stranách a nejspíše i na zádi jsou instalované slat mříže, což je ochrana proti kumulativním hlavicím. Může ho tak ochránit proti různým protitankovým zbraním, ale v tomto případě se pravděpodobně jedná hlavně o ochranu proti sebevražedným dronům, které kumulativní hlavice používají.

AS21 Redback v terénu

Jihokorejská BVP AS21 Redback jsou na úrovni českých CV90. S klidem mají zvládnout i soupeře v podobě ruského BMP-3

Klasické neupravené YPR-765 je pak pásové vozidlo těžké 13,7 tun, a lze předpokládat, že na tom bude ukrajinská úprava velice podobně. WeaponSystems pak uvádí, že vyžaduje tříčlennou osádku a v jeho zadní části je místo pro výsadek 7 vojáků. Na silnici se YPR-765 dokáže pohybovat rychlostí až 61 km/h, což není tolik, ale umí také plavat. Na hladině se pohybuje jeho rychlost kolem 6 km/h a celkový dojezd vozidla je přibližně 490 km. Lze tak konstatovat, že je YPR-765 v této podobě i na dnešní poměry opět nebezpečné a schopné.

Ukrajinský YPR-765 při zásahu dronem

Jak hodnotíte ukrajinské úpravy vozidla YPR-765?

Diskuze Vstoupit do diskuze
54 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články