Zatímco americká osádka bombardéru B-1B Lancer může havárii přežít, ta ruská z Tupolev Tu-160 takové štěstí nemívá

I vyspělé strategické bombardéry mohou při rutinních misích havarovat, piloti i osádka ale často mají šanci, že přežijí. I když ne všichni.

B-2 havarovaný na Guamu i Zdroj fotografie: Federální úřad pro letectví
                   

Strategický bombardér může svými rozměry připomínat malé dopravní letadlo, i když místo cestujících a zavazadel má samozřejmě náklad pum nebo řízených střel. I přes zdánlivou houževnatost jde ovšem stále o složitý stroj a hrozí, že se může kdykoliv něco porouchat, případně osádka udělá fatální chybu. Ve světě již letci při různých haváriích takových bombardérů zahynuli, ale stejně tak se mnohým podařilo přežít.

Z B-1 Lancer se může osádka katapultovat

Havarovat může například i americký nadzvukový bombardér Rockwell B-1B Lancer, a to na výcvikové misi. Airforce-Technology uvádí, že jde o bombardér uvedený do provozu v roce 1986, a dle předpokladů bude v provozu až do roku 2040, i když některé kusy již byly vyřazeny. Má 4člennou osádku, která se může v případě potřeby katapultovat, jak se to stalo i na začátku ledna 2024 na letecké základně Ellsworth v Jižní Dakotě, uvádí MilIn.

iZdroj fotografie: Depositphotos
Bombardér B-1 Lancer

Spekulovat o tom, co může za takovou nehodou letadla stát, je velice obtížné. Jakožto vojenský letoun samozřejmě prochází velmi pečlivou a přísnou údržbou, ačkoliv je stále nutné vnímat, že je takto moderní stroj doslova hromada technologií postavených pro maximální výkon, a každá jeho součástka se může porouchat. Vyloučeny navíc nejsou ani chyby posádky, i když trvá její výcvik léta a každý rok musí odlétat určitý počet hodin.

Výbuch spálil padáky osádky Tu-160

O tom, že se havárie strategickým bombardérům nevyhýbají, může svědčit několik dalších incidentů, a to nejen v americkém letectvu. V roce 2003 v Rusku např. havaroval nadzvukový Tupolev Tu-160 Blackjack, uvádí TheAviationGeekClub, kdy se začal při rutinním letu po výměně motoru doslova rozpadat. Osádka se z letadla katapultovala, ale to vzápětí explodovalo a výbuch spálil padáky, na nichž se snášela, což jí zhatilo šance na přežití.

V roce 2019 pak havaroval rovněž v Rusku bombardér Tupolev Tu-22M3 Backfire, když se jeho pilot pokoušel přistát v náhlé sněhové bouři. Dva členové osádky zemřeli a dva se zachránili, uvedl TheAviationGeekClub. Americké letectvo zase na Guamu ztratilo stealth bombardér Northrop Grumman B-2 Spirit, neboť vlivem vlhkosti fungovaly špatně senzory a daly osádce chybná data k přistání. Té se ale podařilo katapultovat a přežít, uvádí Wikipedia.

Havárie bombardéru Tu-22M3

Proč není možné zabránit haváriím špičkových letadel?

Diskuze Vstoupit do diskuze
69 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články