Video: ruský vrtulník Mi-24 se může zřítit kdykoliv. Když je ale pilot zkušený, může s ním přesto přistát a všechny zachránit

Sovětské bitevní vrtulníky Mi-24 jsou po světě velmi rozšířené, ale nejspíše ne každý se tak věnuje jejich údržbě. To může občas vést až k jejich havárii.

Mi-24P na letišti i Zdroj fotografie: Igor Dvurekov / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Zřejmě nejpoužívanějším bitevním vrtulníkem světa je v současné době sovětský, respektive ruský Mil Mi-24 Hind v exportních verzích označovaný jako Mi-35. Ve výzbroji ho má přes 50 států a často i ty méně vyspělé, kde ne vždy dodržují takové standarty údržby a výcviku. I proto se mohou i relativně často objevit zprávy o tom, že nějaký vrtulník havaruje.

Havarovaný Mi-24P nejspíše nějak selhal

Jednu z havárií vrtulníku (nebo spíše její následky) zachycuje video pod článkem. Na záběrech je vidět i letící vrtulník, ale v tomto případě se jedná o transportní Mil Mi-8 Hip nebo z něj vyvinutý Mi-17. Havarovaným vrtulníkem byl ovšem Mi-24P patřící letectvu Abcházie, uvádí MilIn. Záběry neukazují přímo stroj, ale jenom v dálce doutnající trosky.

Mi-24P s viditelným dvouhlavňovým autokanonem iZdroj fotografie: Alex Beltyukov / Creative Commons / CC BY-SA
Mi-24P s viditelným dvouhlavňovým autokanonem

Co přesně se při havárii vlastně stalo, není známé. Její nejpravděpodobnější příčinou je lidská chyba nebo nějaká technická závada. Abcházie sice v minulosti byla neklidným regionem, ale nyní se v něm nebojuje, takže sestřelení je spíše nepravděpodobné. Na palubě byli 3 lidé, a Aviation-Safety uvádí, že přežili a skončili v nemocnici. Pilotovi se tak pravděpodobně úspěšně podařilo s jeho helikoptérou přistát a všechny tím zachránit.

Verze vyzbrojená dvouhlavňovým autokanonem

Mi-24P je varianta sovětské helikoptéry Mi-24 vyráběná v letech 1981 až 1989, Rusko ale mohlo později výrobu této varianty obnovit. Oproti známému Mi-24V se liší výzbrojí. WeaponSystems uvádí, že místo minigunu Yak-B ráže 12,7 mm v přídi má dvouhlavňový autokanon Gsh-30K ráže 30 milimetrů, což mu dává velkou palebnou sílu. Jinak se od běžných strojů příliš neliší – může nést směs neřízených či řízených raket, pumy či podvěšené autokanony.

AH-1Z Viper na letišti

Co přinese modernizace českých vrtulníků AH-1Z Viper a UH-1Y Venom, a nakolik jsou adekvátní náhradou za sovětské Mil Mi-24

Jak je to s údržbou helikoptér v Abcházii, je velmi problematické dopátrat. Oficiálně jde o území Gruzie, uvádí Wikipedia, a nachází se na něm autonomní republika. Ale od roku 1993 nemá Gruzie nad tímto územím kontrolu, a ačkoliv se místní orgány tváří jako nezávislé, jde v podstatě o ruský protektorát. Ve výzbroji této autonomní republiky měly být 2 stroje Mi-24P, ale přesný počet ani stav jejich údržby nelze věrohodně ověřit.

Havárie Mi-24P v Abcházii

Co vidíte jako nejpravděpodobnější příčinu havárie Mi-24P?

Diskuze Vstoupit do diskuze
67 lidí právě čte
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články