Video: Ruský pilot Ka-52 si zaslouží poklonu. Ustřelili mu 1/2 ocasu, ale letěl dále, jako by se nic nestalo

Ruské vrtulníky typu Kamov mají jinou konstrukci než většina helikoptér. Zvládnou tak i let s ustřeleným ocasem, zatímco jiné by šly k zemi.

Ruský bitevní vrtulník Kamov Ka-52 Alligator i Zdroj fotografie: Uživatel Vlsergey / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Bojové vrtulníky užívané ozbrojenými silami jsou velmi silné a schopné, ale jednou z jejich slabin je možnost relativně snadného sestřelení. U většiny z nich platí, že pokud například přijdou o ocasní část, kde je vyrovnávací rotor, jdou k zemi. Existují ovšem i výjimky, třeba vrtulníky ruské společnosti Kamov, jakým je Ka-52 Alligator. Redakce Armádního zpravodaje našla záznam (níže), který ukazuje, že dokáže letět i s ustřeleným ocasem.

Vrtulník ztrácí velké části a je bez ocasu

Na záběrech je vidět, jak se ve vzduchu pohybuje ruská bitevní helikoptéra Ka-52; pravděpodobně jsou natočené z dalšího doprovodného vrtulníku. Začínají tím, že z něj odpadnou velké části, a později je vidět chybějící polovina ocasní plochy. Přesto se ale drží ve vzduchu, a dokonce se nezdá, že by jeho pilot měl nějaké vážné problémy, i když poškození nevypadá jako lehké.

Ka-52 je moderní bitevní vrtulník, který vstoupil do služby v roce 2009, uvádí Wikipedia. Může být silně vyzbrojený protitankovými řízenými střelami i neřízenými raketami, a má též rychlopalný kanon. Jeho dvoučlenná osádka může bez problémů operovat i v noci, neb je disponuje termovizí a dalšími moderními detektory. Svými schopnostmi se Alligator řadí mezi nejvyspělejší bojové helikoptéry na světě, ale možnost letět bez ocasu je opravdu unikátní

Z videa není jasné, jak přesně o ocas přišla. Armádní Zpravodaj se domnívá, že ho nejspíše zasáhla nějaká střela, protiletadlová nebo protitanková, které je proti vrtulníkům také občas používána. Stejně tak se ovšem může jednat o nějakou technickou závadu. Ka-52 Alligator se přitom od většiny vrtulníků liší tím, že má dvojitý protiběžný rotor, takže nepotřebuje vrtuli na ocase, která by kompenzovala rotaci vzniknou otáčením rotoru, vysvětluje Wikipedia. Dvojice rotorů se otáčí opačně, takže se rotace navzájem neutralizuje.

Ztráta ocasní plochy není ale ani pro Ka-52 banální záležitostí, neboť ji má z určitých důvodů, především pro zachování plynulého letu. Fakt, že z oblohy nespadl, svědčí o tom, že je zkonstruován, aby vydržel co největší poškození, a pilotáž takto vážně poškozeného stroje vyžaduje maximální umění pilota, takže nejspíše nelze, než mu za to složit poklonu.

Ka-52 still flying after having its tail blown off by Ukrainian anti-air systems.
byu/ScipioAfricanus82 inCombatFootage

Ruský vrtulník Ka-52 letící bez ocasu (zveřejněno 19. června 2023)

Jak vážné podle vás je, když Ka-52 ztratí ocas?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články