Video: Ruský těžký letoun Antonov An-22 se ve vzduchu rozlomil napůl a zřítil se k zemi. Kamera vše natočila

Pokoušet se dostat do vzduchu starý obří dopravní letoun může být velký problém, zvláště pokud je jeho opravou pověřen podnik na pokraji krachu.

Transportní letoun An-22 i Zdroj fotografie: Toshiro Aoki / Creative Commons / CC BY-SA
                   

Ruské letectvo se během války na Ukrajině potýká i s vysokými nebojovými ztrátami svých strojů a to dokonce velkých transportních letadel, která do bojové zóny pochopitelně vůbec nelétají. Za jednu z nich je považována i havárie letounu Antonov An-22 Antej, který se zřítil v Ivanovské oblasti asi 200 kilometrů severovýchodně od Moskvy. Redakce Armádního Zpravodaje zaznamenala video (níže), na němž kdy se letoun doslova rozpadl ve vzduchu.

An-20 se rozlomil v zadní části

Havárii letounu An-22 pravděpodobně zaznamenala nějaká statická bezpečnostní kamera, alespoň tak to záběry naznačují. Na relativně krátkém videu je vidět, jak se do záběru objektivu dostane obří An-22, který v tu chvíli již má zlomený trup v zadní polovině letadla. Odpadávají z něho kusy kovu a celý stroj se nekontrolovatelně řítí k zemi. Měl dopadnout na vodní plochu a potopit se. Všech 7 členů osádky při havárii zahynulo.

An-22 je stará konstrukce. Wikipedia uvádí, že poprvé vzlétl již v roce 1965. Jedna o největší turbovrtulový letoun na světě. Pohání ho čtveřice motorů, každý slouží k pohybu dvou protiběžných vrtulí. Stroj je 57,92 metru dlouhý a jeho rozpětí křídel činí 64,4 metru. Dokáže se pohybovat rychlostí 740 km/h a s plným nákladem doletí do vzdálenosti 5 000 kilometrů. Na jeho palubu se vejde náklad o hmotnosti 80 tun a je zde místo až pro 29 osob.

Otázkou je, proč a jak se An-22 dostal do vzduchu a havaroval. Twz upozorňuje že tento typ letadla byl podle dostupných informací vyřazen z výzbroje ruského letectva v létě 2024. Armádní Zpravodaj nevylučuje, že ruské letectvo si vyřazení rozmyslelo a pokusilo se letadlo znovu používat. Pravděpodobně proto, že má nedostatek přepravních kapacit modernějších strojů. Vyloučeno není, že část z nich je odstavená, protože Rusko je nezvládá udržovat.

Existuje podezření, že za havárii stojí špatná oprava stroje, protože byl zrovna na zkušebním letu. Defence-Ua, uvádí že podle neoficiálních údajů za vše mohou špatně opravené nebo chybně smontované aktuátory řízení, tedy zařízení sloužící k přenosu pohybu pilota na řídící plochy. Opravu měl provádět 308. opravárenský závod. Je údajně ve špatné finanční situaci a již několik měsíců nevyplácí zaměstnancům mzdy. Nelze ani vyloučit, že jeho nejzkušenější zaměstnanci si našli práci jinde a méně zkušení pak opravy nezvládli.

Rozlomený An-22 se řítí k zemi (zveřejněno 14. prosince 2025)

Proč se podle vás může rozlomit velký letoun ve vzduchu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Vít Lukáš

Zobrazit další články