Pokoušet se dostat do vzduchu starý obří dopravní letoun může být velký problém, zvláště pokud je jeho opravou pověřen podnik na pokraji krachu.
Ruské letectvo se během války na Ukrajině potýká i s vysokými nebojovými ztrátami svých strojů a to dokonce velkých transportních letadel, která do bojové zóny pochopitelně vůbec nelétají. Za jednu z nich je považována i havárie letounu Antonov An-22 Antej, který se zřítil v Ivanovské oblasti asi 200 kilometrů severovýchodně od Moskvy. Redakce Armádního Zpravodaje zaznamenala video (níže), na němž kdy se letoun doslova rozpadl ve vzduchu.
An-20 se rozlomil v zadní části
Havárii letounu An-22 pravděpodobně zaznamenala nějaká statická bezpečnostní kamera, alespoň tak to záběry naznačují. Na relativně krátkém videu je vidět, jak se do záběru objektivu dostane obří An-22, který v tu chvíli již má zlomený trup v zadní polovině letadla. Odpadávají z něho kusy kovu a celý stroj se nekontrolovatelně řítí k zemi. Měl dopadnout na vodní plochu a potopit se. Všech 7 členů osádky při havárii zahynulo.
An-22 je stará konstrukce. Wikipedia uvádí, že poprvé vzlétl již v roce 1965. Jedna o největší turbovrtulový letoun na světě. Pohání ho čtveřice motorů, každý slouží k pohybu dvou protiběžných vrtulí. Stroj je 57,92 metru dlouhý a jeho rozpětí křídel činí 64,4 metru. Dokáže se pohybovat rychlostí 740 km/h a s plným nákladem doletí do vzdálenosti 5 000 kilometrů. Na jeho palubu se vejde náklad o hmotnosti 80 tun a je zde místo až pro 29 osob.
Otázkou je, proč a jak se An-22 dostal do vzduchu a havaroval. Twz upozorňuje že tento typ letadla byl podle dostupných informací vyřazen z výzbroje ruského letectva v létě 2024. Armádní Zpravodaj nevylučuje, že ruské letectvo si vyřazení rozmyslelo a pokusilo se letadlo znovu používat. Pravděpodobně proto, že má nedostatek přepravních kapacit modernějších strojů. Vyloučeno není, že část z nich je odstavená, protože Rusko je nezvládá udržovat.
Existuje podezření, že za havárii stojí špatná oprava stroje, protože byl zrovna na zkušebním letu. Defence-Ua, uvádí že podle neoficiálních údajů za vše mohou špatně opravené nebo chybně smontované aktuátory řízení, tedy zařízení sloužící k přenosu pohybu pilota na řídící plochy. Opravu měl provádět 308. opravárenský závod. Je údajně ve špatné finanční situaci a již několik měsíců nevyplácí zaměstnancům mzdy. Nelze ani vyloučit, že jeho nejzkušenější zaměstnanci si našli práci jinde a méně zkušení pak opravy nezvládli.