Pokud má letoun těsně po startu nějakou závadu, může jít okamžitě k zemi. Pilot se může zachránit rychlou katapultáží, ale na to nemusí být vždy čas.
Vojenská letadla jsou velmi citlivá zařízení, a i když jsou většinou velmi pečlivě udržována, mohou se zřítit vlivem technické poruchy. Jednou z možností je zanedbání předepsaného servisu, druhou prostě závada vlivem nepředvídatelných okolností, což se někdy u těch navržených na výkon stát může. Armádní Zpravodaj takový důvod připisuje i situaci zachycené v příspěvku na kanále Ukrainian Military, který můžete vidět níže
Su-25 se najednou naklonil a spadl
Záznam ukazuje start dvojice ruských letounů Suchoj Su-25 Frogfoot. Jedná se o bitevníky používané k blízké podpoře jednotek bojujících na zemi, a Wikipedia upřesňuje, že byly vyvinuty ještě v dobách Sovětského svazu. Jelikož byly do výzbroje zavedeny v roce 1981, jde již o letitou konstrukci, ale stále se uplatní třeba jako bombardér. Letouny startovaly hned za sebou a v jednu chvíli se může zdát, že do sebe téměř narazí. Jeden z nich najednou v levotočivé zatáčce zaváhal, naklonil se na bok a doslova spadl k zemi, kde explodoval.
Pilot letounu nejspíše zahynul. Není totiž vidět, že by se katapultoval, i když Su-25 katapultovacím sedadlem vybavený je. Jedná se o zařízení, které pilot v případě nouze aktivuje, což odstřelí kryt kabiny a sedadlo vymrští vzhůru a na raketě vynese do výšky, načež přistane na padáku, popisuje ScienceHowStuffWorks. Moderní sedadla umožňují katapultáž i v případě, že je letoun na zemi. Pilot Su-25 to možná nestihl, protože se vše odehrálo rychle.
Proč podle vás Suchoj Su-25 na videu havaroval?

