Video: Rusové zanedbali údržbu, 50letý ruský vojenský letoun se zřítil. Ještě ve vzduchu se rozlomil na dvě části

Těžký vojenský transportní letoun se ve vzduchu rozlomil a na zem dopadl ve dvou částech. Posádka musela zažívat hrůzu do poslední chvíle.

Antonov An-22 i Zdroj fotografie: Ukrajinské vojenské centrum (Militarnyi)
                   

Letecké nehody nejsou v Rusku ničím výjimečným, zejména v posledních letech, potvrzuje Wikipedia s tím, že tím posledním je pád Antonovu An-22, těžkého nákladního letounu, který používalo ruské letectvo jako poslední na světě. Že musela posádka zažívat až do poslední chvíle hrůzu dokazují dle redakce Armádního Zpravodaje záběry (níže), na nichž je vidět padající letoun, který se později rozlamuje na dvě části; a to zrovna prošel údržbou.

Měl to být rutinní let, ale byl poslední

Antonov An-22 „Antej“ je sovětský těžký transportní letoun, který se stal prvním velkokapacitním turbovrtulovým dopravním letadlem na světě. Wikipedia uvádí, že poprvé vzlétl v roce 1965 a byl navržen pro přepravu velmi těžkých a rozměrných nákladů, jako jsou tanky, obrněná vozidla, rakety nebo humanitární materiál. Charakteristickým znakem jsou čtyři mohutné protiběžné turbovrtulové motory Kuzněcov NK-12, které mu dávají vysoký výkon.

Zničený ruský tank T-90M Proryv-3

Video: Vůbec to nevypadalo, že zničení ruského T-90M vyjde. Ukrajinec ale věděl moc dobře, co dělá

Navíc umožňují vzlet i z nezpevněných nebo krátkých drah, což bylo v tehdejším SSSR (a platí to i dnes pro Rusko) s velmi špatnou infrastrukturou důležité. An-22 dokáže přepravit náklad o hmotnosti až kolem 60 tun a byl klíčovým prvkem strategické vzdušné dopravy Sovětského svazu. Kromě vojenských úkolů sloužil také při humanitárních misích a přepravě nadrozměrných nákladů po celém světě. Za celou dobu měl vzniknout v počtu 68 kusů.

Jeho jediným a posledním uživatelem mělo být Rusko, které ho provozovalo asi 50 let. Záběry přitom ukazují havárii toho vůbec posledního v aktivní službě. Co je zajímavé, tak že zrovna prošel údržbou a jednalo se pouze o rutinní let, což dle redakce Armádního Zpravodaje značí, že byla silně zanedbána, a kromě letadla přišlo letectvo také o všech 7 členů posádky.

Ruský konvoj doprovázený útočným vozidlem

Video: Ruská mechanizovaná kolona vtrhla do Pokrovsku. Ukrajinci rozpoutali krvavé peklo

Systémem katapultáže totiž letoun nedisponuje a v chaotické situaci muselo být extrémně těžké jakkoliv reagovat. Nástupcem An-22 bylo mimochodem několik letounů, kupříkladu Iljušin Il-76 s nosností asi 40 až 60 tun, uvádí Wikipedia, nebo Antonov An-124 s nosností 120 až 150 tun, potvrzuje Wikipedia; v obou případech už jde o letouny s proudovými motory.

Pád ruského těžkého nákladního letounu Antonov An-22 (zveřejněno 14. prosince 2025)

Co si myslíte, že bylo hlavní vinou pádu An-22?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jindřich Svěcený

Armádní novinář specializující se na pozemní a námořní techniku. Více než tři desetiletí působil v USA, kde psal pro Defense News, Army Times či Military.com. Díky osobní účasti na cvičeních, testech techniky i rozhovorech s vojáky přináší čtenářům autentický pohled na armádu z obou stran oceánu.

Zobrazit další články