O pokročilá evropská bojová letadla je ve světě zájem. Asijská země je kupuje jako náhradu za ruské a čínské „starce“. Malá zakázka má i symbolický význam.
I když bylo zbrojení v posledních letech v mnoha zemích velmi opomíjené, zejména válka na Ukrajině rozpoutaná ruskou agresí v únoru 2022 je pobídla, aby postoje přehodnotily. Týká se to také bangladéšského letectva, které se rozhodlo koupit Eurofightery Typhoon jako náhradu za zastaralé letouny. Redakce Armádního Zpravodaje vychází z informací theAviationist a je názoru, že udělalo jednu z nejlepších voleb, jaká se mu na dnešním trhu nabízí.
Skvělá volba, která navíc oslabí ruský průmysl
Eurofighter Typhoon je víceúčelový stíhací letoun 4,5. generace vyvinutý konsorciem z Velké Británie, Německa, Itálie a Španělska. Primárně je navržen pro získání vzdušné nadvlády, k čemuž kombinuje vysoký výkon, rychlou akceleraci a dobrou manévrovatelnost, což umožňuje rychlé zajištění kontroly vzdušného prostoru i operace v náročných podmínkách.
Moderní avionika obsahuje radar AESA, pokročilý systém řízení letu a integrované datalinkové schopnosti umožňující efektivní spolupráci s dalšími jednotkami. K boji pak nese široké spektrum řízených střel a přesných pum, z nichž je nejlepší proti vzdušným cílům MBDA Meteor s dosahem kolem 200 km, jejíž předností je nulová úniková zóna, takže pokud se zaměří, zasáhne.
V operačním nasazení vyniká Typhoon schopností zničit cíle na střední a dlouhé vzdálenosti, a v síťově orientovaném boji poskytuje vysoký situační přehled. Díky modularitě výzbroje a průběžným modernizacím si udržuje konkurenceschopnost proti moderním hrozbám a umožňuje integraci nových systémů dle požadavků uživatelů, potvrzuje Wikipedia.
Vedle francouzského Rafale a švédského Gripenu se tak jedná o jeden z nejlepších letounů ve své generaci nejenom v Evropě, ale také na světě. Redakce Armádního Zpravodaje se shoduje, že ačkoliv je v některých směrech velmi podobný oběma zmíněným, lze každý nasazovat trochu specificky a tak, že mu druhý stačit nemusí (třeba Gripen E je lepší pro operace z provizorních a kratších drah, což je také důvod, proč si ho chce ve velkém pořídit Ukrajina).
Bangladéš chce přitom koupit 10 až 16 letadel, což sice není úplně mnoho, ale na takto malou zemi jde o velké posílení. Nahradit přitom mají staré čínské Chengdu J-7, které se poprvé objevily ve výzbroji v roce 1966, uvádí Wikipedia, takže jde o opravdové starce. Jde o stíhací letadla vycházející z MiG-21 a na dnešní poměry jsou vhodná snad jenom proti dronům.
Evropský zbrojní průmysl má nicméně Eurofightery Typhoon nahradit také sovětské, resp. ruské MiG-29 pocházející z roku 1983, uvádí Wikipedia. Jde o stíhačky vzdušné nadvlády a víceúčelové stíhačky, které se ve válce na Ukrajině osvědčují hlavně jako frontové bombardéry. Ke vzdušným soubojům totiž existují mnohem lepší alternativy, třeba F-16 nebo Su-35S.
Není známo, kolik by mohla Bangladéš za Eurofightery zaplatit; pouze to, že podepsala dohodu s italskou společností Leonardo, která se na jejich výrobě podílí. Současně je to pochopitelně rána pro ruský zbrojní průmysl, protože se bangladéšské letectvo neobrátilo na něj – resp. to předtím zkusilo se cvičnými Jak-130, ale kvůli válce je Rusko nedokázalo dodávat včas.


