Některé F-35B britského námořnictva se potýkají s technickými potížemi, kvůli nimž musela již druhá nouzově přistát během probíhajícího vojenského cvičení.
Zřejmě nejvyspělejší letoun současnosti, americký F-35 Lightning II dostupný ve vícero verzích, se ve službách britského námořnictva potýká již podruhé za několik měsíců s technickými potížemi, kvůli nimž musel dvakrát nouzově přistát. Redakce Armádního Zpravodaje zachytila, že naposledy v Japonsku, kde kvůli tomu došlo ke zpoždění komerčních letů, uvádí BFBS. Není to pro ni dobrá vizitka, ačkoliv jde stále pouze o jednotky případů.
Není to dobrá vizitka, ale případů je málo
F-35 je v posledních letech horkým tématem také mezi evropskými zeměmi, jelikož si je začaly pořizovat ve velkém – například Norsko na ně vsadilo již dříve, stejně tak Velká Británie, ale třeba Česká republika teprve nedávno, zatímco další letectva jich přikoupila více, potvrzuje Wikipedia. F-35 se má dokonce během několika let stát páteří letectva NATO.
Armádní Zpravodaj soudí, že to dává největší smysl, jelikož západní země v tuto chvíli nemají nic lepšího, co by mohly koupit – jediní Američané, kteří jsou dlouhodobí spojenci a součást Severoatlantické aliance, prodávají „vhodné“ letouny páté generace. Ve světě sice existují i další, ale ty by pro evropské země představovaly bezpečnostní hrozbu.
Jmenovitě jde o čínský J-20 Mighty Dragon a Shenyang J-31, a poté o ruský Suchoj Su-57, ale ten je ze všech nejhorší zejména z důvodu nízké úrovně stealth, ale také se potýká s řadou technických nedostatků a problémů, kvůli čemuž ho mnozí odborníci za 5. generaci neberou. Ve výsledku tak nemají země NATO jinou možnost, než koupit F-35, chtějí-li to nejlepší.
Je nutné zdůraznit, že ačkoliv vznikají skvělé letouny i v Evropě, ať jde o francouzský Rafale nebo švédský Gripen, případně Eurofighter Typhoon, jedná se v posledních modernizacích pouze o 4,5. generace, která na pátou ztrácí zejména v oblasti stealth, ale také v systémech a senzorech. Jak moc velký rozdíl to je, ukázaly izraelské F-35A, které zničily íránskou PVO založenou na ruských S-300 a Bavar-373 (údajně lepší obdoba S-400).
Své kvality tedy letoun má, ale pochopitelně se ani on neobejde bez technických potíží a tedy incidentů, jakým bylo nedávné nouzové přistání F-35B britského námořnictva, které napříč světem se spojenci cvičí v rámci Highmast (též Carrier Strike Group 25). Aktuálně se má jeho letadlová loď HMS Prince of Wales nacházet v Indo-Pacifiku, kde kooperuje s americkou a japonskou armádou, což je vzkaz všem rivalům, zejména Rusku a Číně.
Jenomže jeden z letounů F-35B měl nespecifikovanou technickou poruchu, kvůli níž musel nouzově přistát na letišti Kagošima. Nezdá se ale, že by byla natolik závažná, aby vyžadovala speciální tým z Ameriky a Velké Británie – pravděpodobně se ji podaří vyřešit technikům v Japonsku, které „ef-třicet-pětky“ také provozuje.
Není to přitom poprvé, jelikož už v červnu musela jiná F-35B dle GlobalTimes nouzově přistát na indickém letišti Thiruvananthapuram. Zejména po druhém incidentu se F-35 trochu vysmáli čínští a ruští blogeři, ale také InsideHindustan, který položil dotaz: „NEJLEPŠÍ TRYSKOVÉ LETADLO NA SVĚTĚ… VÁŽNĚ?“ Armádní Zpravodaj připomíná, že F-35B je ze všech verzí tou nejsložitější, a že jde o nízké jednotky incidentů vzhledem k počtu vyrobených kusů.
Za jak závažné byste označili již druhé nouzové přistání F-35B britského námořnictva?

