Rusko se jenom směje! Britské královské námořnictvo je v troskách. Má více admirálů než lodí, z nichž většina ani není schopna boje

Royal Navy nezažívá právě nejlepší časy; problémy se na něj jen hrnou ze všech stran. Navíc to vypadá, že má mnohem méně bojeschopných lodí, než se zdálo.

Letadlová loď Queen Elizabeth Velké Británie i Zdroj fotografie: Dave Jenkins / Creative Commons / CC BY
                   

Jsou-li Britové na něco ze své vojenské tradice obzvláště hrdí, pak je to jejich námořnictvo a námořní minulost. Royal Navy (RN) bylo vždy symbolem Velké Británie. Armádní Zpravodaj připomíná, že právě na jeho síle a moci stála bezpečnost nejenom samotných ostrovů, ale i celého britského impéria. Při pohledu na jeho současný stav však oko nejednoho Brita zapláče – stav je totiž více než eufemisticky řečeno neutěšený.

„Kapesní“ loďstvo s hrstkou lodí  

Dalo by se říci, že „Stará dáma“, jak Britové své milované Royal Navy přezdívají, je na kapačkách, a zlepšení jejího stavu v nedohlednu. Čísla mluví za vše – dnes má pouze 62 lodí, do čehož je započítána i legendární HMS Victory admirála Horatia Nelsona z roku 1778. Z těchto 62 lodí je však pouze 25 bojových – zbytek tvoří zásobovací, průzkumné nebo hlídkové lodě, které doplňuje 160 letadel a vrtulníků.

Soutěž o řízení tanku

Přihlaste se k našemu newsletteru a mimo jiné získáte možnost účastit se soutěže a mít přehled o dalších nabídkách našich partnerů. Soutěž je pouze pro aktivní odběratele novinek.

Pýchou a strastí jsou dvě letadlové lodě třídy Queen Elizabeth, které jsou však často v docích s většími či menšími poruchami, devět nukleárních ponorek, osm fregat a šest raketových torpédoborců. Zdaleka ne všechny jsou ovšem připraveny k boji. Z torpédoborců jsou to pouze dva, z fregat potom může vyplout „krásných“ šest.

Americká obojživelná útočná loď USS America, britská letadlová loď HMS Queen Elizabeth a japonský vrtulníkový torpédoborec JS Ise iZdroj fotografie: Ministerstvo obrany Velké Británie / Creative Commons / OGL
Americká obojživelná útočná loď USS America, britská letadlová loď HMS Queen Elizabeth a japonský vrtulníkový torpédoborec JS Ise

Oficiálně jsou lodě na přezbrojování nebo v údržbě. Smutnou pravdou však je, že mnohé z nich slouží jako zdroje náhradních dílů anebo pro ně nejsou posádky. Současné námořnictvo má pouze 32 000 námořníků, což je nejméně v historii. O to více britskou veřejnost pobuřuje obrovské plýtvání a počty admirálů, které stále královské námořnictvo má.

Spousta admirálů a vysoké výdaje

V řadách Royal Navy je nyní 40 admirálů; pro srovnání, v roce 1938 mělo imperiální námořnictvo kolem 1 400 lodí, z čehož bylo 367 bojových, a v posádkách sloužilo 200 000 námořníků. Samozřejmě byly struktura námořnictva i jeho úkoly jiné a vycházely především z velikosti britského impéria te doby, ale přesto bije nepoměr do očí a vyvolává velkou nespokojenost.

Velké jsou především výdaje na admirály. Royal Navy má například 27 kontradmirálů, z nichž každý pobírá minimálně 108 000 liber ročně (asi 3,27 milionu Kč). Každý má také vlastní administrativu a štáb. Tři plní admirálové si potom přijdou každý až na 180 000 liber (asi 5,4 milionů Kč) a náčelník štábu dokonce na 250 000 liber (7,5 milionů Kč). Ani jeden z admirálů však podle všech informací neslouží na moři.

Britská fregata HMS Sutherland iZdroj fotografie: Britské královské námořnictvo
Britská fregata HMS Sutherland

Všechny funkce dnes zastávané admirály by však mohly zastávat daleko „levnější“ kapitáni nebo komodoři. Nejvíce ovšem svými výdělky z Royal Navy pobuřuje její velitel, tedy samotné veličenstvo Karel III., a korunní princ William. Oba sice mají v námořnictvu jenom ceremoniální hodnosti, za které neberou plat, ale jejich příjmy jsou však i přesto od „staré dámy“ ohromné. 

Středověké zvyky nadzvedají Brity

Obrovské příjmy plynou jakožto jednomu z největších vlastníků pozemků a realit ve Velké Británii z pronájmu a z mnoha práv, která má král, což má tradici ze středověku. Britské daňové poplatníky pak zvláště pobouřilo to, že námořní akademie v Dartmouth musí platit za to, že její školní lodě používají vody jeho veličenstva 900 000 liber (asi 27,2 milionů korun) ročně.

Vojenská námořní základna v Plymouthu pak dosáhla s korunním princem a vévodou z Cornwallu roku 2017 velmi dobré dohody, kdy budou daňoví poplatníci za přístup k vlastním skladům s ropou a molu k doplňování paliva hradit koruně „pouhých“ 10 000 liber (asi 302 800 Kč) ročně. Smlouva je uzavřena na 125 let a počítá s inflací. Dalších 12 000 liber (asi 363 000 Kč) pak koruně plyne z práva doplňování paliva nukleárním ponorkám.

Britská letadlová loď HMS Queen Elizabeth iZdroj fotografie: Námořnictvo Spojených států amerických
Britská letadlová loď HMS Queen Elizabeth

Jenom drobné v podobě 3 250 liber (asi 98 400 Kč) pak princi Williamovi plynou z blíže nesešikovaného mola pronajatého námořnictvu. To by možná Brity ani tolik nehnětlo, pokud by na jeho stavbu z erárních peněz nešlo 900 000 liber (asi 27,2 milionů korun). Budoucnost Royal Navy bez rozsáhlé a drastické modernizace, především pak jejích velících struktur, je nezbytná. Jinak jej čeká jenom pomalé zastarávání a opěvování dávno zašlé slávy.

Jak by se mělo Britské královské námořnictvo k situaci postavit?

Diskuze Vstoupit do diskuze
131 lidí právě čte
Zobrazit další články