Švédské Gripeny vyprovodily dva ruské bojové letouny střežící Il-20, který „šmíroval“ u hranic NATO s Baltském moři

Aby se ruské letectvo nepřiblížilo k polským hranicím z Baltského moře více, než je přípustné, doprovodila ho dvojice aliančních letounů JAS-39 Gripen ze Švédska.

Jas-39 Gripen se střelami Meteor i Zdroj fotografie: MBDA
i Zdroj fotografie: Švédské letectvo (Flygvapnet)
i Zdroj fotografie: Švédské letectvo (Flygvapnet)
i Zdroj fotografie: Švédské letectvo (Flygvapnet)
i Zdroj fotografie: Švédské letectvo (Flygvapnet)
i Zdroj fotografie: Švédské letectvo (Flygvapnet)
Další 2 fotografie
Další 2 fotografie
                   

Testování reakční doby protistrany, i zjišťování dalších informací, provádí Rusko i NATO od dob studené války celkem pravidelně. Jakmile je ale podezření, že se mohou letouny nepřítele přiblížit až moc, vzlétnou k nim jako doprovod vlastní bojové letouny. Redakce Armádního Zpravodaje dává za příklad incident, o němž 11. září 2025 informovalo švédské letectvo, které vyslalo ke třem ruským letounům nad Baltským mořem dva JAS-39 Gripen.

Eskalace nehrozila, šlo pouze o doprovod

Tři ruské letouny si to namířily k hranicím NATO ve směru na Polsko, přičemž letěly nad Baltským mořem, takže je pravděpodobné, že startovaly z Kaliningradské oblasti. Nutno zdůraznit, že se držely v mezinárodních vodách, takže sice vzdušný prostor člena Severoatlantické aliance nenarušily, ale aby je to ani nenapadlo, vzlétly k nim preventivně švédské Gripeny.

Stugna-P, ukrajinský protitankový komplet

Video: Ukrajinci nechali ruský tank T-72 přejet, a pak ho doslova sfoukli svou nejsilnější protitankovou zbraní, Stugnou-P

Není sice uvedeno, jaké verze, ale ono je to víceméně jedno, jelikož šlo pouze o identifikaci ruských letadel a jejich preventivní doprovod – žádný ostrý střet plánován nebyl, i když byly jistě vyzbrojené. K hranicím NATO se blížily dva Suchoje Su-30, dle Wikipedie pocházející z roku 1992, a opět není známo, v jaké přesně verzi, ale existuje jich několik

Klasifikovány jsou jako víceúčelové stíhače, takže jsou určené pro vzdušný souboj, nicméně v ruském letectvu zastávají tuto roli i modernější Su-35S, které však neexistují v takovém počtu. Ty však byly pouhým doprovodem – hlavním důvodem, proč NATO nechtělo, aby se ruské letouny přiblížily, byl průzkumný Iljušin Il-20; Armádní Zpravodaj odhaduje, že verze M.

M2 Bradley vs. BMP-3

Rusové ukořistili M2 Bradley a podrobili ho testům proti svému BMP-3. Výsledky překvapily odborníky, ale nejvíce asi samotné vojáky

Ta je určena k elektronického a optického průzkumu, uvádí Wikipedia, a prozrazuje informace o nepřátelské vojenské infrastruktuře. Pohání ho přitom čtveřice turbovrtulových motorů, která mu dodává rychlost až 675 km/h, zatímco dolet vychází na 6 200 km. Jeho ochranu však musí zajišťovat bojové letouny, ačkoliv šlo v tomto případě jenom o „sichr“.

Z akce byly pořízeny i snímky ruských letounů – zřetelně je vidět jak Iljušin Il-20, tak obě stíhačky Suchoj Su-30, a rovněž jeden ze startujících Gripenů, nejspíše starší verze C. Ta je již značně zastaralá na dnešní poměry, ale jak už redakce Armádního Zpravodaje upozorňovala, v takovýchto situacích prakticky nehrozí bojový střet, ale jde pouze o připomenutí hranic.

Galerie

Další 2 fotografie
Další 2 fotografie

Jak by se mělo NATO zachovat, pokud by ruské letouny vletěly do vzdušného prostoru členského státu?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Zobrazit další články