Francouzské letectvo se rozhodlo provést špionáž nedaleko ruských hranic. Vyslalo k nim několik letounů, a to včetně bojového doprovodu.
Získávání informací o nepříteli je v každém konfliktu nezbytné a lze to provádět, aniž by vojáci překročili jeho hranice. Například Francie k tomu má letoun Boeing E-3CF, který byl nedávno blízko ruským hranicím, jak si Armádní Zpravodaj ověřil přes službu ItaMilRadar. Jednalo se o misi nad Černým mořem a účastnila se jí ještě trojice dalších letadel.
Výzvědná mise, při níž je doprovod nezbytný
Informací je k dispozici jenom málo a lze v podstatě vycházet pouze z toho, co zaznamenala zmíněná služba ItaMilRadar. Mise se účastnil tanker Airbus A330 MRTT a Boeing E-3CF, který Wikipedia popisuje jako letoun včasné výstrahy a řízení (běžně známý jako AWACS) jehož pulzní Dopplerův radar má dosah více než 400 km při zjišťování nízko letících cílů, ale v režimu „za obzorem“ vidí cíle na vzdálenost 650 km, jsou-li ve střední a vyšší letové hladině.
Z Černého moře tak dohlédne daleko za ruské hranice, přičemž se protistrana pochopitelně snaží zabránit jeho přílišnému přibližování. Z tohoto důvodu byly také letouny v doprovodu dvou stíhaček Dassault Rafale B, což je dvoumístná verze francouzského letectva určená hlavně pro průzkumné a bombardovací mise, vysvětluje Wikipedia, přičemž Válka v Zálivu ukázala, že je druhý člen posádky při plnění těchto typů bojových úkolů nenahraditelný.
Co bylo cílem mise provedené 12. března 2025 v odpoledních hodinách, není jisté, ačkoliv se Armádní Zpravodaj domnívá, že mohlo jít o monitorování situace na Krymském poloostrově a jeho blízkém okolí v souvislosti s válkou na Ukrajině. V těchto případech mimochodem často startují letouny protistrany, aby nezvané „sledující“ doprovázely.
Ne vždy to ovšem probíhá zcela standardně. Redakce Armádního Zpravodaje popisovala v únoru 2025 kuriózní případ, kdy se vydaly na podobnou misi britské letouny, z nichž dvě stíhačky Eurofighter Typhoon připravily na ruské piloty Suchojů Su-27 lest – nechaly si totiž vypnuté detekční přístroje, díky čemuž nebyly vidět, a následně je dostaly do pozice, v níž by je v případě konfliktu mohly jednoduše sestřelit – k žádné eskalaci však nedošlo.
The two aircraft, supported by a French A330MRTT and an E-3CF, operated in international airspace but also entered the (Russian) Rostov FIR. pic.twitter.com/XVe1K8Oi9y
— itamilradar (@ItaMilRadar) March 12, 2025
Co mohlo francouzské letectvo při misi zjistit?

