Francouzské letectvo se nachází v žalostném stavu. Pro případu intenzivního střetu s Ruskem není připravené, vydrželo by sotva 3 dny.
Bezpečnostní situace v Evropě je v posledních letech kvůli ruské invazi na Ukrajinu napjatá, a teprve teď se evropští leadeři opravdu probouzí. Někteří se přitom nejspíše prezentují v lepším světle, což je na jednu stranu ukázka tvrdého postoje, ale na stranu druhou podkopávají jejich postoje odborníci – tak jako francouzská studie, která hodnotila stav domácího letectva. To by nejspíše vydrželo vzdorovat tomu ruskému sotva tři dny.
Technologicky francouzské letectvo zaostalo
Jakkoliv je Dassault Rafale, který tvoří už desítky let páteř francouzského letectva, schopný, a dokonce jej mnozí považují za možná nejlepší 4,5. generace, existuje jenom v nízkých počtech. A právě proto má ruské letectvo, ačkoliv je z jeho řad lepší snad jenom Suchoj Su-57, výhodu. Jedná se o závěr francouzského IFRI (Institut français des relations internationales).
Francouzský institut mezinárodních vztahů zveřejnil obsáhlou studii plnou zjištění obohacených o názory vojenských expertů, včetně bývalých důstojníků francouzského letectva. Vykresluje hrozivý obraz národa, který se snaží udržet krok s rychle se vyvíjejícím prostředím moderního vzdušného válčení, ale vypadá to, že na ruské letectvo výrazně ztrácí.
Jádrem krize je dle všeho francouzská stíhací flotila, která zůstává ukotvena v technologii čtvrté generace, zatímco soupeři se předhání v generaci páté. U letounů Rafale se projevuje jeho věk, kdy ani přes solidní modernizace nedokáže konkurovat stealth technologiím a pokročilému elektronickému boji, jaký nabízí třeba americké F-35 nebo ruské Su-57.
Vycházet to má přitom z rozhodnutí učiněného roce 2000, kdy francouzské letectvo raději investovalo do modernizace víceúčelové platformy Rafale, než aby vyvíjelo stealth letoun. Oproti tomu Spojené státy daly vzniknout F-22 Raptor a F-35, jimiž dnes vymezují rozměry vzdušného souboje. Ruský Su-57 sice tak pokročilý není, ale nelze ho podceňovat.
Z druhé strany se navíc hlásí o slovo Čína se svou stealth stíhačkou Chengdu J-20, takže je nyní kdysi nezpochybnitelná západní dominance ve vzdušné převaze – základní kámen globální bezpečnosti od druhé světové války – vážně ohrožena.
Studie IFRI přímo uvádí, že ačkoliv je Dassault Rafale v mnoha bojových scénářích stále účinný, postrádá schopnost přežití v konfliktech vysoké intenzity. Technologická propast mezi Francií a jejími konkurenty se rozšiřuje a okamžité řešení je v nedohlednu.
K tomu má navíc francouzské letectvo vážný nedostatek zbraní. Ve vzdušném souboji by se spoléhalo na nejlepší západní střelu Meteor typu vzduch-vzduch, ačkoliv ruská R-37M má zhruba dvojnásobný dolet, jak Armádní Zpravodaj v dubnu 2024 hodnotil. A nedostatkové jsou i střely SCALP s plochou dráhou letu nebo antirakety Aster 30.
Francouzské letectvo nemá stíhaček dostatek
Kromě popsané technologické propasti se Francie potýká také s kritickým nedostatkem stíhacích letounů, resp. Dassault Rafale, které jsou určeny i pro tuto roli. Ze stránek výrobce vyplývá, že jich má letectvo aktuálně přes 230, což je možná slušné číslo na evropské poměry, ale rozhodně by nestačilo na konflikt vysoké intenzity, jaký by mohl nastat s Ruskem.
V takovém případě by se pochopitelně jednalo o střet s celým NATO, ale v teoretickém scénáři, kdy by Francie musela z nějakého důvod válčit sama, event. zaujmout vedoucí postavení, jde o vážný nedostatek. WDMMA odhaduje, že má ruské letectvo k dnešku 3 677 letadel, což je tedy zhruba 15,7krát méně než letectvo francouzské – není to však směrodatné.
Jak už jsem zmiňoval, z opravdu lepších letounů lze na straně Ruské federace zmínit zejména Suchoje Su-57, kterých však existuje jenom pár desítek včetně prototypů a jejich výrobu se nedaří výrazně navýšit. Z dalších moderních se pak jedná třeba o Suchoje Su-35, které se však nemohou 1:1 s francouzskými Rafale rovnat. Zásadní výhodu však mají v počtech.
I kdyby tedy nastal scénář, kdy jeden francouzský letoun sestřelí pět ruských, stále by jich zbylo obrovské množství – po nějaké době by navíc nebylo čím střílet – nebo alespoň moderními střelami, což by piloty značně znevýhodňovalo, a nepomohly by jim ani vyspělejší radary.
Závěry analýzy, že by francouzské letectvo vydrželo v případě intenzivního konfliktu s ruským protějškem sotva tři dny, jsou tak poměrně realistické, a situaci je třeba řešit.
Jakou šanci byste dávali francouzskému letectvu proti ruskému?

