Nejspíše o něco rychlejší by mohly být dodávky Gripenů U pro ukrajinské letectvo, které by jich rádo nakoupilo až 150 kusů. Stanou se tak jeho hlavními prostředky.
V rámci posilování ozbrojených sil nakupuje Ukrajina techniku, kde se dá, a zdá se, že si nedávno také zvolila budoucnost svého letectva. Má se jí stát až 150 švédských Gripenů E, z nichž by první mohla obdržet už v roce 2026, což je nevídaná rychlost. Redakce Armádního Zpravodaje navíc zaznamenala informaci, že by chtěl Saab, tedy výrobce letounů, zásadně navýšit produkci, aby mohl uspokojit objednávku ukrajinského ministerstva obrany, uvádí FlightGlobal.
Vysoká produkce Gripenů E, která má výrazně narůst
Gripen E je modernizací v Česku dobře známého JAS-39 Gripen C/D, oproti němuž jde nicméně o zcela nový letoun. Má větší trup a větší palivové nádrže, což mu umožňuje delší dolet, ale také nést více vybavení. Sedm závěsníků může být osazeno moderními střelami vzduch-vzduch nebo vzduch-země, stejně jako řízenými pumami k bombardování, vysvětluje Wikipedia.
Součástí je i moderní avionika, systém situačního povědomí a přežití, nebo radar AESA, s nímž vidí nepřátele až na stovky kilometrů. Plusem je pak otevřená softwarová architektura, díky níž mohou jednotliví uživatelé integrovat zbraně a vylepšení nezávisle na výrobci, což jim dává volnou ruku a neomezují je například politické neshody se zemí výrobce.
Ve všech směrech jde o schopný letoun, i když o něco dražší, jelikož stojí zhruba 85 milionů dolarů, což je přibližně 1,83 miliardy korun, uvádí AviaciOnline. Ale třeba americká F-16, nejspíše ve verzi Block 70/72, má stát až 70 milionů dolarů, tj. asi 1,5 miliardy korun, uvádí SimpleFlying. Ale několik transakcí ukázalo, že vychází až na 270 milionů dolarů, tedy což je 5,8 miliard českých korun; 20 si jich za 5,58 miliard dolarů koupily Filipíny, uvádí AlJazeera.
I finančně je tedy nejspíše Gripen E dobrá volba, a navíc to nevypadá, že by Ukrajina chtěla zrovna v Americe provádět větší nákupy, než skutečně musí. Vedle toho je letoun vhodný na provizorní a krátké plochy, což F-16 není. Aktuální tempo produkce je 20 až 30 kusů ročně, ale Saab by ho rád výrazně zvýšil – o kolik, není jasné – první letadla by však mohl dodat v roce 2026.
Je to překvapivé, jelikož původně naznačoval termín prvních dodávek za 3 roky, ale Volodymyr Zelenskyj později sdělil, že to může být mnohem dříve. Redakce Armádního Zpravodaje nebyla schopna dohledat, kolik letounů by mohla Ukrajina ročně dostávat, ale mnohé zbrojovky berou aktuálně dodávky pro ni jako prioritní a jiným zákazníkům objednávky odkládají.
Pro představu, Rusko produkuje moderní letouny Suchoj Su-35S, což jsou v mnoha směrech adekvátní protějšky Gripenů E, i když o něco horší, rychlostí asi 12 až 18 kusů za rok – ta horní hranice je však spíše nadsazená. Je tedy přibližně poloviční a za poslední roky se situace nelepší, ačkoliv se nejedná o jediná letadla, který ruský průmysl produkuje.


