Ani značně letitá vojenská technika není vždy na odpis, pokud se ji podaří správně využít. Za dobrý příklad považuje redakce Armádního Zpravodaje starý německý Leopard 1, který vznikl v tisících kusů jako hlavní bojový tank, ale stejně tak posloužil coby základ pro protiletadlové a užitkové systémy. Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft z něj vyvinul bojové vozidlo, které poskytne palebnou podporu, ale zvládne i boj proti letadlům, uvádí Hartpunkt.
Nová věž dělá z Leopardu 1 odolné bojové vozidlo
Služba Leopardu 1 začala již v roce 1965, uvádí Wikipedia, a probíhala do roku 1984, ale ve službě zůstává v mnoha armádách dodnes například v Turecku, Řecku, nebo na Ukrajině, kde se stále ukazuje jako schopný plnit některé úkoly, ačkoliv ve většině směrů pochopitelně oproti moderním tankům zaostává, a zřejmě už nedává smysl ho využít jako tank.
Má ovšem své kvality, které lze využít právě v roli bojových vozidel nebo jiných systémů. Jeho pancéřování má až 70 mm, což je oproti BVP mnohem více, zatímco u tanků žalostně málo, i kdyby došlo k osazení reaktivním pancéřováním. Jeho maximální rychlost je 65 km/h a běžně disponuje kanonem ráže 105 mm L/52, ale ten u vozidla Condor není.
V podání Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft totiž dostalo slovenskou věž Turra 30, což odkazuje na 30mm automatický kanon, jímž lze útočit jak na pozemní, tak vzdušné cíle. Zvládá pracovat za jakýchkoliv podmínek ve dne i v noci, a využívá také programovatelnou munici, ale lze mít nabitý ještě druhý typ a zvolit ten, který lépe vyhovuje aktuální situaci.
Nechybí pak ani systémy situačního povědomí a pokročilého označování cílů, zatímco věž Turra 30 může mít různé typy 30mm děl, včetně Mk44 Bushmaster, a mezi další zbraně patří kulomet a protitankové řízené střely. Disponuje přitom moderní elektrooptikou, multifunkčním radarem, systémem pro detekci protitankových odpalů, a dokonce také technologií pro určování pozic odstřelovačů a ručních zbraní, což je nezvyklá a efektivní kombinace.
„Condor nám umožnil vytvořit výkonný systém protivzdušné obrany založený na osvědčené platformě Leopard 1. Snažili jsme se vyvinout řešení, které by rychle posílilo protivzdušnou obranu. Využití věže EVPÚ umožňuje integraci dalších zbraní a poskytuje palebnou podporu pěchotě,“ uvedl generální ředitel Flensburger Fahrzeugbau Gesellschaft.
Jakou budoucnost dáváte vozidlu Condor?

