Testování trpělivosti evropského NATO má Rusko v oblibě. Tentokrát ale vyslalo nad Baltské moře samotný průzkumný letoun Iljušin Il-20, s nímž si poradily německé Eurofightery.
V poslední době Rusko stále častěji vyvolává napětí s NATO, zejména opakovaným narušováním vzdušného prostoru. Často se tak děje nad Pobaltím a Polskem, a nelze to hodnotit jinak než jako provokaci a „riskantní hru“, která může vyvolat tvrdou odezvu ze strany jednotlivých států. Ty dosud reagují zdrženlivě – redakce Armádního Zpravodaje má za příklad ruský Iljušin Il-20 nad Baltským mořem, k němuž odstartovaly dva německé Eurofightery, uvádí HandelsBlatt.
Sólo mise bez doprovodu bojových letounů
Iljušin Il-20 je už poměrně zastaralý letoun pro radioelektronický průzkum a boj pocházející z období Sovětského svazu, konkrétně byl zařazen roku 1969, potvrzuje Wikipedia. Nejčastější je v tomto případě verze M existující v počtu 20 kusů, s níž Rusko sbírá informace. Existuje však ještě RT k telemetrickému měření raketových technologií nebo PP pro elektronický boj.
Je pochopitelné, že se v boji jedná o prakticky bezbranný letoun, a dle sledování je dle redakce Armádního Zpravodaje silně nezvyklé, aby vykonával misi bez doprovodu bojových letounů, ale přesto se tak mělo stát. K incidentu je ovšem minimum informací, takže ani není jasné, v jakém místě k němu došlo, jenom že musel být Il-20 vizuálně detekován a vyprovozen, přičemž se první zprávy objevily 21. září 2025, ale teoreticky k tomu mohlo dojít i jindy.
To je ovšem běžná taktika, protože letěl s vypnutými komunikačními systémy a bez předem ohlášeného letového plánu. Vzlet dvou bojových letounů, tentokrát německých Eurofighterů, je pak rovněž standardní postup, jenom výjimečně je vysílán jeden – to se děje např. u F-35, která je ovšem technologicky nadřazená všemu, co může Rusko na misi poslat.
Eurofighter je přitom skvělý evropský letoun klasifikovaný jako víceúčelový a stíhací pro získání vzdušné převahy, uvádí Wikipedia, a Německo je s víc než 200 kusy jeho největším uživatelem. Jeho předností je moderní radar typu AESA, zatímco k boji proti vzdušným cílům má např. Meteor s dosahem přes 200 km a nejmenší zónou úniku, takže co zaměří, to skoro vždy zničí.
K tomu ale nedochází, protože i když jde o provokaci, kdy Rusko neváhá narušit vzdušný prostor NATO, jako tomu bylo nedávno v Estonsku, kam vletěla trojice MiG-31, při zvětření aliančních letounů piloti neriskují a otáčí to. Dochází tak k testování reakčních schopností, ale také „drzosti“, kam až Severoatlantická aliance, potažmo její evropská část, nechá Rusko zajít.
Jak vnímáte neustále provokace ze strany Ruska?


