Sabotéři z hnutí odporu nenechali dojet ruský vlak až na frontu. Když v Záporožské oblasti najel na bombu, vybouchl

Ruská armáda přišla o důležitý zásobovací vlak v Záporožské oblasti. Sabotéři nastražili bombu tak, aby explodovala, až na ni najede, což škody znásobilo.

Starý ruský nákladní vlak i Zdroj fotografie: Public Domain
                   

Aby ukrajinská armáda a skupiny, které jí pomáhají, omezila operace ruské armády, útočí jí na strategické cíle a likviduje logistiku, k čemuž někdy stačí málo. Za příklad má redakce Armádního Zpravodaje incident z 26. října 2025, kdy sabotéři vyhodili do vzduchu ruský nákladní vlak mířící na frontu, uvádí „Spy Dossier“. V důsledku vykolejila lokomotiva a 10 vagonů, což způsobilo jak přímé škody, tak zastavení důležité logistické trasy v Záporožské oblasti.

Zásoby ani palivo ruští vojáci jen tak neuvidí

Železnice má pro Rusko zvláštní význam, protože zdaleka nemá tak rozšířenou infrastrukturu se zpevněnými cestami, po nichž by mohly jezdit náklaďáky. Nehledě na to, že vlak uveze tolik, co desítky vozidel, ačkoliv ta jsou v místě vykládky stejně nezbytná. Ani železnice ovšem není tak hustě rozšířená, jako je tomu u nás, nebo všeobecně v evropských zemích.

Ponorka třídy Borej Alexander Něvsky

Zoufalý Putin neví, co dělat. Ukrajinci získali tajnou dokumentaci k jeho nejnovější jaderné ponorce

V podstatě každá trasa má proto vysoký význam, což platí dvojnásobně v oblastech, v nichž probíhají boje. Jednou z nich je ta Záporožská na jihovýchodě Ukrajiny, kterou Rusové okupují přes Doněckou a Chersonskou až k hranicím Luhanské, Charkovské a Sumské, uvádí LiveUAmap. V tomto případě šlo o trasu přes Stulněvo (Stul’neve) v Berďanském okrese.

Z fotografií se zdá, že vykolejily jak kryté vagony pro přepravu nákladu a zásob, například munice, potravin, lékařského materiálu apod., tak cisterny – do jedné se vejde 100 až 130 tisíc litrů PHM, uvádí Wikipedia, což vystačí až pro 200 tanků T-90M v terénu po dobu 100 km, jelikož jeden spotřebuje asi 500 litrů – na silnici je to polovina, potvrzuje ArmyRecognition.

Pokud jde o kupříkladu o bojová vozidla pěchoty, transportéry nebo nákladní automobily, uživí jich jediný vagon násobně více než tanků, jelikož mívají spotřebu v desítkách litrů na 100 km. Nezdá se přitom, že by došlo k zapálení cisternových vozů, ale přesto se na frontu nedostanou včas. Jaká výbušnina k odpálení železniční trasy posloužila, není známo, ale měla být aktivována v momentě, kdy na ni vlak najel, což způsobené škody znásobilo.

Střela s plochou dráhou letu Flamingo

Ukrajinci použili Flamingo. Mnozí o něm pochybovali, ale sami Rusové zveřejnili záběry jeho letu

Jedná se přitom o častou taktiku, která může ruské armádě zkomplikovat operace. Redakci Armádního Zpravodaje je takových případů známo mnoho – třeba v Luhanské oblasti 28. října 2025 došlo ke zničení až 18 cisteren mířících na frontu, zatímco 09. října zase partyzáni vyhodili do povětří koleje v Leningradské oblasti, kvůli čemuž tam vykolejil vlak.

Jak velké omezení může ztráta vlaku a přerušení trati představovat?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jindřich Svěcený

Armádní novinář specializující se na pozemní a námořní techniku. Více než tři desetiletí působil v USA, kde psal pro Defense News, Army Times či Military.com. Díky osobní účasti na cvičeních, testech techniky i rozhovorech s vojáky přináší čtenářům autentický pohled na armádu z obou stran oceánu.

Zobrazit další články