Se sabotážní akcí tak daleko od linie bojů zřejmě Rusko nepočítalo. Železniční trať nejspíše nehlídali, takže mělo vykolejení vlaku mnohem větší následky.
I když probíhá válka výhradně na ukrajinském území, potýká se Rusko s mnoha sabotážními skupinami, které mu mohou způsobit i opravdu významné škody. Za příkladné dává redakce Armádního Zpravodaje záběry (níže), na nichž je vidět vykolejený vlak, který vezl vybavení pro ruskou armádu. Postarat se o to měli partyzáni v Leningradské oblasti, když 07. října 2025 vyhodili do vzduchu část železniční tratě, což mělo opravdu nepříjemné následky.
Cisterna uživí až 260 tanků T-90M na 100 km
K incidentu je jenom málo informací, ale ruská agentura ASTRA uvedla, že byl výsledkem speciální operace neznámých partyzánů, jejichž cílem bylo narušit logistiku ruské vojenské dopravy v severozápadní oblasti země, konkrétně na železničním úseku Stroganovo – Mshinskaya ležícího v Leningradské oblasti, což je přibližně 70 km jižně od Petrohradu.
Soudě podle videa se jednalo o vlak s cisternami, pravděpodobně tedy s pohonnými hmotami, ale zařazeny v něm mohly být i jiné nákladní vagony. Výsledkem je úplné zastavení dopravy v daném úseku, což je problém nejenom pro armádu, ale také pro civilisty. Armádní Zpravodaj je názoru, že Rusové útok v této části země vůbec nečekali, neb je daleko od Ukrajiny.
Na základě jiných známých sabotážních akcí železničních tratí je totiž patrné, že bývají hlídány drony, event. jinými prostředky, a dojde-li k porušení kolejí, je o tom strojvedoucí prakticky ihned zpraven. Ve výsledku tedy k vykolejení tak často nedohází, pouze je vlak zastaven dříve, než dojede k postiženému místu. Ale v tomto případě se tak evidentně nestalo.
To bude také důvod, proč vlak zřejmě najel na přerušení tratě běžnou rychlostí, což mělo za následek „seštosování“ vagonů a jejich „rozházení“ do okolí. Nutno podotknout, že to armádě může způsobit značné komplikace, jelikož jedna taková cisterna může obsahovat 100 až 130 tisíc litrů paliva, uvádí Wikipedia, a na záběrech jich je nejméně 10, ale nejspíše jich bylo více.
Jenom pro představu, jedna taková cisterna „uživí“ 260 tanků T-90M, kdy zajistí každému dojezd přibližně 100 km, neboť mají v terénu spotřebu až 500 litrů na 100 km, zatímco na silnici 285 litrů na stejnou vzdálenost, uvádí ArmyRecognition. V případě bojových vozidel pěchoty BMP-2 je ale situace lepší – cisterna by poskytla palivo pro 281 z nich při dojezdu až 600 km na silnici, uvádí WeaponSystems, tedy pro 1 686, pakliže by jela na vzdálenost pouze 100 km.
Redakce Armádního Zpravodaje připomíná, že se zdaleka nejedná o jediný prostředek boje proti ruské logistice. Účinné je také napadání samotných ropných rafinerií, což ukrajinská armáda dokáže na vzdálenost až 2 000 km pomocí dronů, jak ukázala v Ťumeni, a v budoucnu nejspíše i proti nim nasadí vlastní řízené střely Flamingo s dosahem až 3 000 km.
Jak hodnotíte partyzánskou akci na ruském cisternovém vlaku?

