Za velkou prestiž lze považovat, že česká společnost dodává proudové motory americké armádě i dalším odběratelům, pro něž jich plánuje desítky tisíc ročně.
Zatímco kdysi byl český zbrojní průmysl jedním z nejlepších na světě, v posledních desítkách let hodně skomíral. To se však postupně mění, jelikož jeho kvality oceňují i v zahraničí, dokonce i ve Spojených státech amerických. Redakce Armádního Zpravodaje zaznamenala, že od nich dostává zbrojní zakázky česká společnost PBS GROUP, která tam zahájila sériovou výrobu proudových motorů ve státě Georgie sousedící na severu s Floridou.
V plánu jsou desítky tisíc motorů pro drony
PBS Group, a.s. je strojírenská skupina, která celosvětově působí v oblasti letectví, energetiky, investičního lití a kryogeniky, a právě v první jmenované dosáhla opět úspěchu, když zahájila sériovou výrobu proudových motorů ve Spojených státech amerických. Zároveň také oznámila, že v dalších letech postaví další výrobní závod za 90 milionů dolarů (1,9 miliard Kč).
Kdo by namítal, že by měla provádět investice raději v ČR, nedávalo by to v tomto případě úplně smysl, jelikož je v Americe jejím zákazníkem zejména tamní ministerstvo obrany, a právě pro něj chce zvýšit výrobu z tisíců proudových motorů ročně na desítky tisíc, a to během dvou let prostřednictvím své americké dceřiné společnosti PBS Aerospace.
„Vstup na americký trh nám umožňuje spojit desítky let českých inženýrských zkušeností s příležitostmi největšího světového leteckého průmyslu a posílit tak naši pozici spolehlivého globálního partnera,“ uvedl majitel skupiny PBS, William Didden.
Při slavnostním otevření PBS Aerospace také představilo možnosti nového závodu od montáže až po testování motorů přímo na místě, a zdůraznilo závazek přesunout výrobu blíže k zákazníkům a rozvíjet spolupráci s regionálními průmyslovými i akademickými institucemi.
PBS přitom vyrábí v Americe proudový motor PBS TJ200 navržený primárně jako pohonná jednotka pro moderní UAV a UCAV, tedy bezpilotní bojové letouny. Má zcela nový design s kompaktními rozměry instalace a sníženým frontálním průměrem, přičemž je mazán palivem a vybaven BLDC startér-generátorem, elektrickým palivovým čerpadlem a elektronickým řídicím systémem typu FADEC, popisuje ho společnost PBS Group, a. s.
Dosáhnout může max. tahu až 2300 N, což představuje snížení průměru o více než 10 %, a též zvýšení tahu o více než 50 % oproti stávajícímu nejvýkonnějšímu motoru PBS TJ150. Hlavní výhodou motoru je jeho kompaktní velikost, vynikající poměr tahu k čelnímu průměru a nízká spotřeba paliva v dané kategorii tahu.
Výroba bude nicméně zaměřena primárně na menší typy TJ40 a TJ80, z nichž první verze G2 má nízkou hmotnost 3,8 kg a tah 395 N, a nabízí skvělý poměr hmotnosti a tahu, zatímco je veškeré příslušenství (krom čerpadla paliva) integrováno do motoru. V druhém případě jde o kompaktní subsonické proudové motory speciálně navržené pro drony, uvádí PBS.
Jednat se může o cvičné terče, transportní prostředky, bezpilotní bojové systémy a další jednorázové letouny. PBS u nich v technickém popisu uvádí, že mají vynikající poměr tahu k hmotnosti s tahem 900 – 1200 N a hmotnost 12,5 – 13 kg. Americká armáda přitom investuje do bezpilotních prostředků značné částky, a kvalita je pro ni důležitá.
Jak hodnotíte zásadní rozšíření výroby proudových motorů v Americe?

