Zásadní modernizace posune polské F-16 na úroveň V, která je hodně podobná Block 70/72. Udrží na uzdě ruské letouny, z nichž se nejlepšímu vyrovná i stará F-16 MLU.
Hlavní síla letectva našeho severního souseda aktuálně stojí na F-16 ve verzích C/D, ačkoliv si pořizuje i mnohem vyspělejší F-35. Jedná se nicméně o zastaralou konstrukci, jíž se rozhodlo modernizovat, uvádí Defence24 s odkazem na místopředsedu vlády Kosiniaka-Kamysze. I když se nemá jednat o to zcela nejlepší, redakce Armádního Zpravodaje soudí, že to na potencionální soupeře v podobě ruských Suchojů Su-35S a jim podobných stačí.
Na úpravě F-16 se bude zásadně podílet i Polsko
Souhlas s modernizací získalo Polsko již v říjnu 2024, přičemž maximální částka, jaká může být využita, byla schválena ve výši 7,3 miliard amerických dolarů, tj. asi 157 miliard korun), ačkoliv nakonec půjde pouze o 3,8 miliard amerických dolarů, tedy asi 81,7 miliard korun, protože se polským zástupcům podařilo při vyjednávání cenu opravdu zásadně snížit.
Nutno zmínit, že smluvní stranou kontraktu je sama americká vláda, která zadá modernizaci dodavatelům, včetně výrobce F-16, tedy Lockheed Martin. Jedná se přitom o dodávku sad, které povýší současné C/D Block 52+ na úroveň blížící se Block 70/72, což je ta nejlepší možná, díky níž se jedná o 4,5. generaci. Konkrétně půjde o standard známý jako V.
Zahrnovat bude integraci radaru AN/APG-83 typu AESA s aktivní fázovanou anténou, uvádí Wikipedia, což výrazně zlepší bojové schopnosti včetně detekce cílů, jako jsou střely s plochou dráhou letu, ale i letouny, a rovněž dostanou F-16 nové palubní počítače a vylepšené kanály pro přenos dat, což zajistí efektivní výměnu informací s ostatními i řídícím střediskem.
Ochrana proti nepřátelským systémům protivzdušné obrany bude posílena díky zavedení systémů elektronického boje nové generace, a rovněž dostanou F-16V moderní zbraňové systémy, zejména střely AIM-120D AMRAAM. Modernizace byla představena roku 2012 na letecké show v Singapuru a jejím cílem je zajistit mj. lepší kooperaci letounů s těmi 5. generace, ale pochopitelně bude schopna i nadále operovat také samostatně.
Modernizované letouny budou postupně dodávány mezi lety 2030 a 2038 a polské letectvo tak bude schopné udržet je v provozu i po roce 2040, kdy už by měly být standardem na obloze protějšky páté generace, a postupně začínat ty generace šesté. Nejméně z 50 % se přitom musí na modernizaci podílet polský zbrojní průmysl, což dnes bývá standardem.
F-16V (Viper) si přitom dokáže vzhledem k radaru AESA a vyspělé střele vzduch-vzduch poradit prakticky se vším, co má ve výzbroji ruské letectvo. Jeho páteří a nejlepším vzdušným letounem v aktivní službě je Suchoj Su-35S, potvrzuje Wikipedia. Má například radar N035 Irbis-E typu PESA, který je všeobecně méně schopný než AESA, ačkoliv má raketu R-73.
Její dosah je udáván až na 400 km, ale dosud nebyl zásah na takovou vzdálenost zaznamenán. Armádní Zpravodaj hodnotil Ukrajině dodané starší verzi F-16 MLU jako velmi vyrovnanou ruskému Suchoji Su-35S, a později nad ním nejspíše v jednom případě zvítězila. Už z toho lze vyvozovat, že budou F-16V mnohem schopnější než F-16 MLU z roku 1991.
Nakolik schopné podle vás F-16V budou?


