Ne zrovna dobrou vizitku si udělala F-16, která byla v polovině dubna 2025 dodána bulharskému letectvu. Hned po přistání u ní byla zjištěna porucha.
Mnohé evropské země modernizují svá letectva, přičemž ty ekonomicky silnější volí obvykle F-35, zatímco jiné dávají přednost například F-16. Ty si objednalo třeba Slovensko, ale také Bulharsko, konkrétně ve verzi Block 70. První z nich přitom dostalo teprve začátkem dubna 2025, a hned se dostavil problém. Redakce Armádního Zpravodaje zaznamenala vyjádření generálmajora Nikolaje Ruseva, velitele bulharských vzdušných sil, že se porouchala.
F-16 se porouchala, ale Bulharsko s ní počítá
Když probíhaly u první bulharské stíhačky F-16 letové zkoušky, které byly součástí jejího uvedení do provozu, byla na palubě zjištěna porucha jednoho ze systémů. Ke zjištění došlo po přistání v samotném Bulharsku, ale zda k ní došlo během letu nebo po příletu, není jasné. Nikola Rusev však zdůraznil, že objevení takové poruchy neznamená, že je letadlo vadné.
S převzetím této i dalších F-16 tedy bulharské letectvo nadále počítá, ale než budou zařazeny do provozu, musí absolvovat dvě fáze – technické a letové zkoušky, přičemž v rámci letové zkoušky musí být provedeny minimálně dva lety za účasti bulharského pilota. Teprve po potvrzení letové připravenosti bude stíhačka uvedena do operačního nasazení bulharského letectva.
Dimitar Stojanov, bývalý ministr obrany a současný prezidentský poradce pro obranu, k záležitosti uvedl, že letoun aktuálně není schopen letu, jelikož v Bulharsku není k dispozici náhradní díl, který se porouchal. Původně sice být mohl, ale letectvo se rozhodlo pro variantu bez nepřetržitých dodávek výrobce Lockheed Martin, aby na zakázce ušetřilo, co může.
Armádní Zpravodaj je názoru, že by mělo mít letectvo provozující složitá západní letadla vždy k dispozici dostatek náhradních dílů, jelikož se nedá na jejich životnost spoléhat. Během letu může například dojít k jejich přetížení, ale stejně tak se může projevit výrobní či jiná vada. Čekání na díly je potom zdlouhavé, trvat může několik dní, ale i týdnů.
Lockheed Martin upřesnil, že dodal Bulharsku první F-16 konkrétně 14. dubna 2025, přičemž má do konce roku 2025 dodat dalších sedm. Mike Shoemaker, viceprezident a generální ředitel Integrované stíhací skupiny společnosti Lockheed Martin, během ceremoniálu zdůraznil: „Nejedná se pouze o oslavu nového letounu pro bulharské letectvo – představuje to novou éru zvýšené bezpečnosti, pokročilých schopností a posílených partnerství v regionu.“
Co si myslíte o tak brzké poruše bulharské F-16?

