Ukrajinské letectvo Gripeny dostane. Švédsko má ale podmínku, že se nezapojí do války s Ruskem

Dlouho vyhlížená posila v podobě švédských Gripenů na Ukrajinu nejspíše hned tak nedorazí. Jejich prodej po skončení ruské invaze je ovšem téměř jistý.

Švédský letoun Gripen i Zdroj fotografie: Ukrajinské vojenské centrum (Militarnyi)
                   

Ukrajinské letectvo se dlouho spoléhalo na stará sovětská letadla, a teprve nedávno dostalo modernější americké F-16 nebo francouzské Mirage 2000. Ovšem v počtech, které mu nestačí, a tak žádalo mj. také o švédské Gripeny. Redakce Armádního Zpravodaje zaznamenala vyjádření tamního ministra obrany, Påla Jonsona, že je Švédsko schopno Ukrajině tyto letouny dodat, ale až v momentě, kdy bude ukončena ruská invaze.

Gripen patří k nejlepším, ale Rusko to nepocítí

V současné době přijímá Ukrajina prakticky jakoukoliv západní pomoc, bez níž by byla nejspíše dávno smazána z povrchu zemského. V jejích ozbrojených složkách se nachází obrovské množství systémů z Ameriky i Evropy, což musel být pro její vojáky značný šok, jelikož jsou v naprosté většině případů úplně jiné než ty sovětského standardu.

Vylodění americké námořní pěchoty

Jako druhý Pablo Escobar: chybí málo, aby americká armáda vtrhla do Venezuely a provedla mocenský převrat

Mají ovšem motivaci se učit, aby bránili svou zemi, což potvrzuje i úspěšné zavedení letounů jako F-16 nebo Mirage 2000, potvrzuje Wikipedia, do jejich letectva – ostatně jako i mnoho jiné techniky napříč všemi armádními složkami. Stále to ovšem není dost, a tak Ukrajinci žádají o dodávku dalších letounů, včetně zmíněných švédských Gripenů.

Rádi by přitom rovnou jejich nejlepší modernizaci, tedy E/F, kterou používá v tuto chvíli pouze švédské a brazilské letectvo. Saab JAS-39 Gripen pochází původně z roku 1996 a ve své původní verzi je už velmi znevýhodněný proti moderním soupeřům, ale E/F lze označit, aspoň vlastnostmi, za jedno z nejlepších letadel svého druhu na světě.

Tank Challenger 2 v blátě

Video: Rusové údajně zničili ukrajinský tank Challenger 2. Ale potvrdit to nelze

Wikipedia doplňuje, že dostala třeba výkonnější motor General Electric F414 a má vzletovou hmotnost 16 500 kg – oproti předchozí verzi vyšší o 2,5 tuny – a též je o 30 cm delší, zatímco rozpětí křídel stouplo o 20 cm. Zásadní je pak prodloužení doletu o 40 % díky vyšším objemu nádrží, a hlavně moderní radar Raven ES-05 typu AESA s dosahem stovek km.

Nechybí ani nová moderní avionika, včetně senzoru Skyward-G pro detekci, sledování a identifikování cílů na základě tepelného záření. Výzbroj je pak rozšířena o nové protiletadlové řízené střely Meteor s doletem více než 200 km a pumy GBU-39. Nepochybně by se tak jednalo o velkou posilu stále celkem slabého ukrajinského letectva.

Tank Abrams americké armády

Na truc Rusku: na polsko-ruské hranice jsou Američané odhodláni vyslat armádu a pomoci s obranou NATO

Jelikož je ale Švédsko zdrženlivé, nechce mu Gripeny v tuto chvíli dodávat. „Vedeme dialog také s Ukrajinou, protože vyjádřila zájem o letouny Gripen… především o Gripen Echo – novou verzi, kterou provozuje také Švédsko a Brazílie,“ komentoval Jonson dle BreakingDefense možný prodej s tím, že vidí letouny jako součást obnovy ukrajinského letectva po skončení války.

Mělo by Švédsko dodat Gripeny ukrajinskému letectvu dříve?

Diskuze Vstoupit do diskuze
Autor článku

Jindřich Svěcený

Armádní novinář specializující se na pozemní a námořní techniku. Více než tři desetiletí působil v USA, kde psal pro Defense News, Army Times či Military.com. Díky osobní účasti na cvičeních, testech techniky i rozhovorech s vojáky přináší čtenářům autentický pohled na armádu z obou stran oceánu.

Zobrazit další články