Dlouho vyhlížená posila v podobě švédských Gripenů na Ukrajinu nejspíše hned tak nedorazí. Jejich prodej po skončení ruské invaze je ovšem téměř jistý.
Ukrajinské letectvo se dlouho spoléhalo na stará sovětská letadla, a teprve nedávno dostalo modernější americké F-16 nebo francouzské Mirage 2000. Ovšem v počtech, které mu nestačí, a tak žádalo mj. také o švédské Gripeny. Redakce Armádního Zpravodaje zaznamenala vyjádření tamního ministra obrany, Påla Jonsona, že je Švédsko schopno Ukrajině tyto letouny dodat, ale až v momentě, kdy bude ukončena ruská invaze.
Gripen patří k nejlepším, ale Rusko to nepocítí
V současné době přijímá Ukrajina prakticky jakoukoliv západní pomoc, bez níž by byla nejspíše dávno smazána z povrchu zemského. V jejích ozbrojených složkách se nachází obrovské množství systémů z Ameriky i Evropy, což musel být pro její vojáky značný šok, jelikož jsou v naprosté většině případů úplně jiné než ty sovětského standardu.
Mají ovšem motivaci se učit, aby bránili svou zemi, což potvrzuje i úspěšné zavedení letounů jako F-16 nebo Mirage 2000, potvrzuje Wikipedia, do jejich letectva – ostatně jako i mnoho jiné techniky napříč všemi armádními složkami. Stále to ovšem není dost, a tak Ukrajinci žádají o dodávku dalších letounů, včetně zmíněných švédských Gripenů.
Rádi by přitom rovnou jejich nejlepší modernizaci, tedy E/F, kterou používá v tuto chvíli pouze švédské a brazilské letectvo. Saab JAS-39 Gripen pochází původně z roku 1996 a ve své původní verzi je už velmi znevýhodněný proti moderním soupeřům, ale E/F lze označit, aspoň vlastnostmi, za jedno z nejlepších letadel svého druhu na světě.
Wikipedia doplňuje, že dostala třeba výkonnější motor General Electric F414 a má vzletovou hmotnost 16 500 kg – oproti předchozí verzi vyšší o 2,5 tuny – a též je o 30 cm delší, zatímco rozpětí křídel stouplo o 20 cm. Zásadní je pak prodloužení doletu o 40 % díky vyšším objemu nádrží, a hlavně moderní radar Raven ES-05 typu AESA s dosahem stovek km.
Nechybí ani nová moderní avionika, včetně senzoru Skyward-G pro detekci, sledování a identifikování cílů na základě tepelného záření. Výzbroj je pak rozšířena o nové protiletadlové řízené střely Meteor s doletem více než 200 km a pumy GBU-39. Nepochybně by se tak jednalo o velkou posilu stále celkem slabého ukrajinského letectva.
Jelikož je ale Švédsko zdrženlivé, nechce mu Gripeny v tuto chvíli dodávat. „Vedeme dialog také s Ukrajinou, protože vyjádřila zájem o letouny Gripen… především o Gripen Echo – novou verzi, kterou provozuje také Švédsko a Brazílie,“ komentoval Jonson dle BreakingDefense možný prodej s tím, že vidí letouny jako součást obnovy ukrajinského letectva po skončení války.
Mělo by Švédsko dodat Gripeny ukrajinskému letectvu dříve?


